4495
Sök

Batteri/generator(?) strulm Passat Variant V5 -02

1 Inlägg
2 juli 2016
Trådstartare
Hej!
Jag har problem med min Passat...
Häromdagen så startade inte bilen, slut batteri så jag laddade på natten. Dagen efter så blev det samma sak igen efter ca 1 timme körning och 2 timmar stillestånd, den starta på morgon efter laddning men ej efter den körts och stått ett tag alltså. Har kablat igång den och den går att köra så länge den är igång. Det blinkar diverse lampor i instrumenteringen såsom t ex abs och ibland batteri, om jag slår på A/C så lyser abs konstant. Radion startar om då och då när man kör, den var även helt död när bilen stått på tomgång 30 minuter men startade då man kört en bit.
Om jag stänger av bilen efter körning går den ej att starta, men den går så länge den är igång.

Vad kan felet vara? Batteriet är nytt ifjol, kan det vara någon trasig cell? Kan det vara glapp någonstans? något fel i generatorn som gör att den stjäl ström men fortfarande laddar såpass att bilen går att köra?

Vad tror ni?

OBS jag är inte duktig på bilar så skippa gärna att dumförklara mina teorier samt försök beskriva på ett sätt som en lekman förstår smile

Vänlig Hälsning
Eric

Vettemannen
2 juli 2016
Erreb skrev:
Hej!
Jag har problem med min Passat...
Häromdagen så startade inte bilen, slut batteri så jag laddade på natten. Dagen efter så blev det samma sak igen efter ca 1 timme körning och 2 timmar stillestånd, den starta på morgon efter laddning men ej efter den körts och stått ett tag alltså. Har kablat igång den och den går att köra så länge den är igång. Det blinkar diverse lampor i instrumenteringen såsom t ex abs och ibland batteri, om jag slår på A/C så lyser abs konstant. Radion startar om då och då när man kör, den var även helt död när bilen stått på tomgång 30 minuter men startade då man kört en bit.
Om jag stänger av bilen efter körning går den ej att starta, men den går så länge den är igång.

Vad kan felet vara? Batteriet är nytt ifjol, kan det vara någon trasig cell? Kan det vara glapp någonstans? något fel i generatorn som gör att den stjäl ström men fortfarande laddar såpass att bilen går att köra?

Vad tror ni?

OBS jag är inte duktig på bilar så skippa gärna att dumförklara mina teorier samt försök beskriva på ett sätt som en lekman förstår smile

Vänlig Hälsning
Eric

Testa med en multimeter Kolla hur många volt det är mellan polerna när motorn är igång. Laddar generatorn som den ska så ska det vara 13-14 volt kanske något högre. Är det inte det så tror jag att generatorn/kolen är sopslut.

/Benny

7 869 Inlägg
2 juli 2016
Att batteriet töms tyder på någon "strömtjuv".
Införskaffa en enkel multimeter, om du inte redan har.
Lyft av minuspolen från batteriet.
Anslut multimetern, inställd på ampére eller milliampére, mellan batteriet och den avlagda minuspolen.
Får du ett utslag på multimetern så rycker du ut säkring efter säkring tills utslaget på multimetern är nära noll.
Helt noll kan det nog inte bli eftersom larmet, radiobackupen, klockan drar obetydligt men dock lite ström.
Kommer du inte ner till noll med alla säkringar så har jag en käpphäst = eluttaget vid draganordningen.
Har du ett sådant så demontera och rengör inuti.

Lycka till.smile

Sök