4066
Sök

Udda fel, Motorlampa Mercedes Vito 109, 2005

191 Inlägg
10 juni 2016
Trådstartare
Har en Mercedes Vito som beter sig underligt.
När jag köpte den körde jag kanske 2 månader sen började motorlampan lysa och bilen gick förmodligen in i nåt limp home läge för den blev otroligt svag för att sedan dö.

Dagen efter startade jag bilen som gick som vanligt igen, gick normalt i kanske 1 månad sen hände samma sak igen.

Det verkar som bilen under lite tyngre arbete utlöser detta, först innan bilen dör så hackar den till och går sämre samtidigt som motorlampan börjar lysa, sen dör den helt efter ett tag, jag kan utan några som helst problem (rullande) starta bilen igen och köra normalt ett tag, om jag är lätt på gasen funkar det länge.

Jag kan provocera fram detta fel genom att gasa mycket och låta bilen arbeta lite mer än vanligt och jag kan alltid starta bilen utan några problem, startar direkt.
Men lika fort som det kommer kan det försvinna i nån månad?

Jag har inte läst felkoder ännu men är det någon som har någon ide?

1 Inlägg
3 juli 2016
Det jag rekommenderar att du ska börja med att kolla är en lite brun varumärke slang som går tvärs över motorn under luftburken. Den är dragen lite konstigt så den kan ligga och skava mot motorn. Blir det hål på den kan den bete sig så som du beskriver.

Sök