4525
Sök

Trasig koppling / Svänghjul

1 Inlägg
3 juli 2016
Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem med min bil. Varje gång jag trycker ner kopplingen så börjar det skramla och uppstår massa vibrationer och oljud.

Jag har varit på verkstad som efter att ha provkört bilen en kortare sträcka påstår att svänghjul samt koppling behöver bytas.

Har en bekant som tidigare jobbat som mekaniker som säger att endast koppling behöver bytas, och att det är väldigt sällan man byter svänghjul om kopplingen börjar låta i tidigt skede.

Han menar också på att man inte kan veta om svänghjulet är trasigt förrän man plockar ner den och tittar på det.

Blir lite fundersam, vad är det som gäller egentligen?

Bilen:
Peugeot 307 SW
2.0 / Bensin
Manuell
Årsmodell -03/04

Tacksam för all info jag kan få!

Vettemannen
3 juli 2016
bd skrev:
Hej!

Jag har ett problem med min bil. Varje gång jag trycker ner kopplingen så börjar det skramla och uppstår massa vibrationer och oljud.

Jag har varit på verkstad som efter att ha provkört bilen en kortare sträcka påstår att svänghjul samt koppling behöver bytas.

Har en bekant som tidigare jobbat som mekaniker som säger att endast koppling behöver bytas, och att det är väldigt sällan man byter svänghjul om kopplingen börjar låta i tidigt skede.

Han menar också på att man inte kan veta om svänghjulet är trasigt förrän man plockar ner den och tittar på det.

Blir lite fundersam, vad är det som gäller egentligen?

Bilen:
Peugeot 307 SW
2.0 / Bensin
Manuell
Årsmodell -03/04

Tacksam för all info jag kan få!

Han har en poäng där!!

/Benny

2 021 Inlägg
3 juli 2016
Din bil har inget dubbelmassesvänghjul, så dina vibrationer/oljud kommer troligtvis ej ifrån det. däremot är det jättevanligt att urtrampningslagret samt hylsan i växellådan som lagret löper på rasar på dom här bilarna.

Sök