Kia Ceed 09 diesel startar som vanligt men lägger av direkt

Kendish
20 oktober 2015 · 2 Inlägg

Nu ska jag försöka förklara mitt problem på ett vettigt sätt, dock så vet jag knappt vart batteriet sitter på bilfan så ber om ursäkt om det blir luddigt förklarat.

Har som rubriken säger en Kia Ceed 09 Diesel som jag är väldigt nöjd med. Dock så har den senaste året krånglat för mig och nu på senare tid har det blivit värre. När bilen stått och blivit kall och jag ska använda den, så startar den precis som vanligt. Men sen är det som att den går igenom olika faser. Som ett rödljus. Jag hör först hur allt går igång, men sen så börjar varvmätaren dra sig neråt, och vid sista etappen lägger bilen av. Alltså bilen startar utan problem men lägger av efter några sekunder, och sen startar den inte igen enkelt, utan får sitta och plåga den stackars startmotorn till han startar igen efter 10-15min. Nu på senare tid så vill han inte alls.

Jag har haft den inne på en verkstad som kunde konstatera att det inte är glödstiftet eller dyl. Vissa tror att det kan va soppapumpen eller att det är luft i systemet. Men det som jag tycker är konstigt det är att den startar problemfritt och sen lägger av. Jag tycker jag hör hur den "slår igång" olika system eller cylindrar och på den tredje fasen så dör den (Fruktansvärt dumt förklarat).

Någon som kan ha ett hum om vad problemet är?

Haglund_Robin
20 oktober 2015 · 82 Inlägg

Startspärren?(stöldskydd) Beter sig ofta så att bilen startar och sen dör i princip direkt. En Kia verkstad kan garanterat läsa ut felkoder för att avgöra om så är fallet. Även "vanliga" verkstäder kan det om de har riktiga verktyg för att läsa av felkoder..

Senast redigerat av Haglund_Robin (20 oktober 2015)

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
Kendish
20 oktober 2015 · 2 Inlägg

Har haft den inne tidigare och datorn visar inga felkoder alls.

Värt att nämna att detta problem finns både om det är varmt eller kallt ute. Dock så händer det oftare när det har varit stora temperaturskillnader under natten. Och vissa dagar sker inte problemet alls

Pytte78
3 juli 2016 · 1 Inlägg

Fick du någon ordning på problemet.  Har samma problem med min kia ceed 11.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang