Köpråd: Dieselbil med bakhjulsdrift och billig i drift.

krallan
16 juli 2016 ·

Hallå ellerr!

Letar som rubriken tyder efter en dieselbil som är billig i drift och har bakhjulsdrift.

Funderar på en Mercedes W123, W124, alternativt någon version av D24. Någon som har ett tips angående detta?
Någon som vet om W123 respektive W124 har mekanisk eller elektriskt styrd pump?

(rätta mig gärna om inlägget hamnat fel eller liknande)

Tack å hej! /krallan

team_larsson
16 juli 2016 · 239 Inlägg

krallan skrev:
Hallå ellerr!

Letar som rubriken tyder efter en dieselbil som är billig i drift och har bakhjulsdrift.

Funderar på en Mercedes W123, W124, alternativt någon version av D24. Någon som har ett tips angående detta?
Någon som vet om W123 respektive W124 har mekanisk eller elektriskt styrd pump?

(rätta mig gärna om inlägget hamnat fel eller liknande)

Tack å hej! /krallan

jag vill minnas att det är mekanisk pump. men jag kan ha fel smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2016 · 17 509 Inlägg

Både w123 och w124 har mekanisk pump. Förvisso kan det vara en elektrisk stoppventil. Kan du nosa upp en 300D w124 från 1986 så är skatten gratis och försäkringen ett skämt. Den har cirka 110hk. Ingen raket men hyfsat vrid. Haft flera. Goa bilar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
team_larsson
17 juli 2016 · 239 Inlägg

sen tar man kontakt med dieselmeken och så blev det en raket iallefall wink

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2016 · 17 509 Inlägg

team_larsson skrev:
sen tar man kontakt med dieselmeken och så blev det en raket iallefall wink

Jo. De motorerna tål sjukt mycket överladd men då bör man pilla på pumpen också. Rejält.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
team_larsson
17 juli 2016 · 239 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

team_larsson skrev:
sen tar man kontakt med dieselmeken och så blev det en raket iallefall wink

Jo. De motorerna tål sjukt mycket överladd men då bör man pilla på pumpen också. Rejält.

som sagt, dieselmeken ;P

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
viccoA
18 juli 2016 · 3 110 Inlägg

team_larsson skrev:

Hybridsmurfen skrev:

team_larsson skrev:
sen tar man kontakt med dieselmeken och så blev det en raket iallefall wink

Jo. De motorerna tål sjukt mycket överladd men då bör man pilla på pumpen också. Rejält.

som sagt, dieselmeken ;P

Men förbrukningen stiger rätt rejält när man ställer upp pumpen och då kan väl inte bilen klassas som billig i drift längre?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juli 2016 · 17 509 Inlägg

viccoA skrev:

team_larsson skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Jo. De motorerna tål sjukt mycket överladd men då bör man pilla på pumpen också. Rejält.

som sagt, dieselmeken ;P

Men förbrukningen stiger rätt rejält när man ställer upp pumpen och då kan väl inte bilen klassas som billig i drift längre?

Tja, jag har fått en Citroën C3 diesel och dra 0.96 l/mil. Beror väl på hur man kör. Men totalkostnaden för en gammal veterandiesel med den skottkärra OM603 är låg. Men visst gurgla den gärna i sig 0.7 till 0.9.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
team_larsson
18 juli 2016 · 239 Inlägg

viccoA skrev:

team_larsson skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Jo. De motorerna tål sjukt mycket överladd men då bör man pilla på pumpen också. Rejält.

som sagt, dieselmeken ;P

Men förbrukningen stiger rätt rejält när man ställer upp pumpen och då kan väl inte bilen klassas som billig i drift längre?

+1

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang