Bränslefilterbyte på en Saab 9-3 SS 2t -03

Elrandhir
2 augusti 2016 · 20 Inlägg

Hej!

Detta finns säkert någonstans. Jag har kollat med inte hittat vart filtret sitter. DU har någon jäkla svart box bredvid bensintanken som satt med en skruv. Dock så var det inte den som höll ihop boxen och jag ville inte bryta nåt på lådan. Utöver den har jag inte sett nåt i närheten av tanken iallafall.

Haynes är ingen ide att följa för den har fel om en massa saker till och från även om den är bra ibland. Men det är väl för att den sträcker sig från 2002-2007

/Björn

Senast redigerat av Elrandhir (2 augusti 2016)

Saabtagarn
2 augusti 2016 · 6 Inlägg

På 9-5 sitter den på höger sida närmast til bakre däcket, lite osäker om det är det samma på 9-3, dock så vet jag inte om du använder lyft för jag kunde inte heller hitta den när jag använde lyften från OKQ8 för bärbrädan täckte för synen för mig

Elrandhir
2 augusti 2016 · 20 Inlägg

Saabtagarn skrev:
På 9-5 sitter den på höger sida närmast til bakre däcket, lite osäker om det är det samma på 9-3, dock så vet jag inte om du använder lyft för jag kunde inte heller hitta den när jag använde lyften från OKQ8 för bärbrädan täckte för synen för mig

Ska kolla igen när jag får tid. Nej jag har ramper som jag pumpar upp hydraliskt så inga liknande problem. Men jag såg det inte förra gången och Haynes stämmer inte. Men får kolla på det när jag ska fixa med lite annat.

Saabtagarn
2 augusti 2016 · 6 Inlägg

Schysst,  hoppas d löser sig, här har ni lammkött, helt ny pp sidan och jag undrar om du kan lite om ljud så kan du läsa mitt inlägg om bruset och kolla om du har nån tips? Vore tacksam om nån kunde rädda mig från detta

NR
3 augusti 2016 · 59 Inlägg

filtret kan sitta i tanken på 9-3

NIzmO Ollikkala Racing
3 augusti 2016 · 1 724 Inlägg

På -03 sitter det i tanken och är ej utbytbart i servicesyfte, nästa årsmodell fick dock externt filter.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Elrandhir
3 augusti 2016 · 20 Inlägg

NIzmO skrev:
På -03 sitter det i tanken och är ej utbytbart i servicesyfte, nästa årsmodell fick dock externt filter.

Perfekt, så när/om tanken brakar så kan jag få ett nytt filter då eller tongue

Elrandhir
3 augusti 2016 · 20 Inlägg

Det är inte så att det faktiskt sitter i bränslepumpen då?

Ja, får väl höra vidare. lät väldigt konstigt att ha ett filter på ett sånt ställe.

Elrandhir
4 augusti 2016 · 20 Inlägg

Ska inte detta vara ett Forum med någon som kan har lite koll. Tycker att det utvecklas otroligt dåligt om man ställer någon fråga eller inget svar alls.

Ursäkta om det lät otrevligt. Men skriver jag så förklarar jag ofta grundligt.
Här mer, så är det, ingen anledning eller nåt. Förklaringar helt uteblivna. Funkar det bra ändå... ...
Utveckling på frågor tycker jag väl alla borde ge och vilja ha.

Själv har jag ofta dålig koll, erkänner, lär mig medans jag håller på. Jag kan det jag behöver och lär mig som det behövs. Tiden räcker inte till för mer ofta tyvärr. Sen har jag 1 bil jag kör väldigt ofta, så vill inte starta större projekt när jag behöver den hela tiden. SKulle ha 2 bilar då. (Men ja, off topic, verkar rätt dött på forumet här iaf, eller att det är dålig koll överlag)

/Björn

Senast redigerat av Elrandhir (4 augusti 2016)

CC72
4 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

NIzmO skrev:
På -03 sitter det i tanken och är ej utbytbart i servicesyfte, nästa årsmodell fick dock externt filter.

Du har ju fått ett väldigt tydlig svar? Finns det inga problem så byter man inte filtret. Är många bilar som inte har bränslefilter som någon punkt i serviceprotokollet.

Saxat från Saab turbo club:

"På bilar av USA-modell + etanolbilar + alla årmodell 2003, så sitter filtret i tankarmaturen.
För övriga, EU + övriga marknader av årsmodell 2004 och framåt, så sitter filtret utanför tanken."

Senast redigerat av CC72 (4 augusti 2016)

skanepiraten
4 augusti 2016 · 466 Inlägg

Elrandhir skrev:
Ska inte detta vara ett Forum med någon som kan har lite koll. Tycker att det utvecklas otroligt dåligt om man ställer någon fråga eller inget svar alls.

Ursäkta om det lät otrevligt. Men skriver jag så förklarar jag ofta grundligt.
Här mer, så är det, ingen anledning eller nåt. Förklaringar helt uteblivna. Funkar det bra ändå... ...
Utveckling på frågor tycker jag väl alla borde ge och vilja ha.

Själv har jag ofta dålig koll, erkänner, lär mig medans jag håller på. Jag kan det jag behöver och lär mig som det behövs. Tiden räcker inte till för mer ofta tyvärr. Sen har jag 1 bil jag kör väldigt ofta, så vill inte starta större projekt när jag behöver den hela tiden. SKulle ha 2 bilar då. (Men ja, off topic, verkar rätt dött på forumet här iaf, eller att det är dålig koll överlag)

/Björn

Ja tyvärr är det så att många som vet inte finns kvar i samma utsträckning längre och sen blir det svårt ibland när det är väldigt specifika saker för en viss modell.

Men mitt råd är att om ingen här vet eller google inte hittar infon?
SÅ ring en märkesverkstad o fråga, funkar till 99% smile

Mvh Skane

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Elrandhir
4 augusti 2016 · 20 Inlägg

CC72 skrev:

NIzmO skrev:
På -03 sitter det i tanken och är ej utbytbart i servicesyfte, nästa årsmodell fick dock externt filter.

Du har ju fått ett väldigt tydlig svar? Finns det inga problem så byter man inte filtret. Är många bilar som inte har bränslefilter som någon punkt i serviceprotokollet.

Nej, det var inte tydligt, att förtydliga är att då skriva i -03:an så sitter de i tanken och det behövs inga byten på grund av någon sorts konstruktion, som man också kan ta med varför. Jag vet inte vad du räknar som tydligt. Men, nej, knappast.

Tack för svar ändå. Man skriver utförligt. Inte bara att det är så enligt mig då.

CC72
4 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Alla är vi olika wink

Han skulle säkert kunna skriva en lång novell men är man inte nöjd med rätt svar och ändå vill forska vidare i frågan kan man ju faktiskt anstränga sig lite själv också. Det tog mig ungefär 20 sekunder att hitta massor med trådar på Google om bränslefilter på -03 Saab. Även diskussioner om huruvida det ska bytas osv.

Det korta svaret är att man byter inte. Det finns säkerligen en jättebra tanke om varför man inte gör det men alla filter blir fulla till slut men dom kanske räknade med att bränslepumpen skulle dö först och att man då byter allt. Kanske för att spara pengar, vad vet jag. 

Det finns som sagt ganska många bilar som man inte byter filter på. Är du nyfiken på att veta vilka kan du färska även på det då jag inte kommer ihåg alla smile

Elrandhir
4 augusti 2016 · 20 Inlägg

Ja, du vet alltså inte, men du gav iallafall ett vettigt svar och visst man kan ta reda på saker på annat håll. Det kan jag också. Men nödvändigheten av att bry sig om ett forum som handlar om just saker kring Saab och bilar blir lite meningslös om det inte går att lägga med förklaringar som man vet eller tror.

Tack för svaret som sagt.

Senast redigerat av Elrandhir (4 augusti 2016)

Elrandhir
4 augusti 2016 · 20 Inlägg

skanepiraten skrev:

Elrandhir skrev:
Ska inte detta vara ett Forum med någon som kan har lite koll. Tycker att det utvecklas otroligt dåligt om man ställer någon fråga eller inget svar alls.

Ursäkta om det lät otrevligt. Men skriver jag så förklarar jag ofta grundligt.
Här mer, så är det, ingen anledning eller nåt. Förklaringar helt uteblivna. Funkar det bra ändå... ...
Utveckling på frågor tycker jag väl alla borde ge och vilja ha.

Själv har jag ofta dålig koll, erkänner, lär mig medans jag håller på. Jag kan det jag behöver och lär mig som det behövs. Tiden räcker inte till för mer ofta tyvärr. Sen har jag 1 bil jag kör väldigt ofta, så vill inte starta större projekt när jag behöver den hela tiden. SKulle ha 2 bilar då. (Men ja, off topic, verkar rätt dött på forumet här iaf, eller att det är dålig koll överlag)

/Björn

Ja tyvärr är det så att många som vet inte finns kvar i samma utsträckning längre och sen blir det svårt ibland när det är väldigt specifika saker för en viss modell.

Men mitt råd är att om ingen här vet eller google inte hittar infon?
SÅ ring en märkesverkstad o fråga, funkar till 99% smile

Mvh Skane

Jo, lät som en bra ide. Sen lär det väl gå att finna på nätet på nåt vis antagligen. Men antagligen enklare att ringa direkt till någon verkstad eller direkt väldigt kunnig angående Den modellen man har.

Senast redigerat av Elrandhir (4 augusti 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang