6 augusti 2016
Trådstartare
Jag vill hitta en lämplig pickup som går att konvertera till biltransportbil. Jag kan också tänka mig att lägga en bra slant på rätt bil och släp. Likaså lägga ned rätt mycket pengar och energi på bygget. Har en maximal budget på 150´000-200´000 för bil och släp.
Dock har jag lite speciella krav. Frågar därför här för att få lite tips.
Målet:
Jag vill bygga en biltransport som både har en riktigt bra lastvikt, men även får dra ett relativt tungt släp efter.
Målet är alltså att bygga en bil vars tjänstevikt kommer så nära hälften av 3500 kilo (1750 kilo) som möjligt. Detta för att komma så nära denna lastvikt som möjligt. Jag vill samtidigt ha en så hög dragvikt som möjligt. Jag har både BE- och CE-behörighet men vill av olika anledningar ändå ha ett B-korts ekipage.
En bekant med mekanisk verkstad hjälper mig bygga själva ramper och fackverkskonstruktionen. Tanken är att bultat på själva ramen. TIG-svetsa ihop en lättviktskonstruktion i aluminium där målet är att komma så nära 1750 kilo för att få så hög lastvikt som möjligt.
Det gör mig inget om det blir lite långsamt i uppförsbackar.
Tänkbara objekt:
Jag har tittat på Iveco som för vissa fordon har hög dragvikt. Dock verkar det bara vara på fordon med dubbelhjul som då blir för tunga i sin konstruktion.
Syftet:
Jag vill kunna dra två bilar. En på dragfordonet och en på släpet. Jag kommer ha tillgång till 3,5-tons biltransportsläp.
Vad ska jag bygga på för bil?
Tacksam för råd och tips.