3227
Sök

320 CLK-98, svårstartad efter regning dag!?

2 Inlägg
5 september 2016
Trådstartare
Hej,
1.
Har ägt en fin gammal 320 clk-98 i ett par månader. Den har fungerat perfekt o alltid startad utan några som helst problem. Sedan, efter en dags mycket regn (ganska mycket regn hela dagen!) så började den bli svårstartad!? Man hör att den försöker starta (tror startmotor funkar) men bilmotorn vägrar snurra. Jag fick efter det lära mig att man ska vrida om nyckeln o vänta 3 s så trycket laddar upp, o sen starta. Men detta hjälpte inte alls...för att inte säga tidigare så har bilen startat perfekt utan 3s väntetiden.
Efter 3-4 försök så startar motor o kör felfritt! Jag har försökt "time:a" att ge lite gas när jag startar bilen o ibland lyckas jag med det o bilen startar direkt. Men oftas så blir det ett par försök innan den startar.
Förra ägaren påstod att han bytt tändstiften, men jag har inte dubbelkollat.

Någon som vet vad felet kan vara? O hur löser man det? (Hur kan den bara ändras efter en dags regn!?)

2.
Jag funderar på o byta stereo på den, men när jag kopplade in morsans blaupunkt bara för att testa, så kom det inget ljud alls i Mercan!? Vad jag vet så ska man inte behöva "gifta" in stereo på mercedes...eller har jag fel? Jag kopplade in alla sladdar (iso kontakt +antenn), utan resultat.

3.
Lite skumt fel men jag tar upp den ändå ifall den har anknytning till ovan. Vänster blinkers kunde ibland krångla o inte fungera o då får jag felmedelande. Dock när jag rör sladden bakom lampan så kunde den börja funka igen. Detta fel varade i ett par veckor, sen försvann den o allt funkade bra igen, sen började bilen ge felkod att framlampa är trasig, o jag tittade o mycket riktigt, höger halvljuslampan var trasig. Så jag köpte en ny, men innan jag hann installera den så försvann felet o lampan fungerade igen!?
Problemet är att allt har fungerat felfritt den sista månaden!? Så nu undrar jag om det kan vara som så att det är någon el som förloras någonstans o därför blir bilen svårstartad ibland... (Men om batteriet var urladdat så borde tändningen inte alls fungera!)

Uppskattar all hjälp, samt specifikt hur man felsöker.
Tack på förhand!

Sök