Volvo 850 styrfel.

volvo850ftw Avstängd
6 september 2016 · 8 Inlägg

Hej jag är nitton år och körde ner i ett dike med min 850 nyss. Jag märker nu att när jag har ratten rak så är höger framhjul vinklat ut åt höger ganska kraftigt.

Jag har mycket kunskaper om fordon men jag har aldrig råkat ut för detta innan.

Min Pappa hotar med att skrota bilen för jag är dum i huvudet tycker han.

Hur gör man för att justera tillbaka hjulet i rak linje med vänsterdäcket?

All hjälp uppskattas! big_smile

citrouz
6 september 2016 · 168 Inlägg

volvo850ftw skrev:
Hej jag är nitton år och körde ner i ett dike med min 850 nyss. Jag märker nu att när jag har ratten rak så är höger framhjul vinklat ut åt höger ganska kraftigt.

Jag har mycket kunskaper om fordon men jag har aldrig råkat ut för detta innan.

Min Pappa hotar med att skrota bilen för jag är dum i huvudet tycker han.

Hur gör man för att justera tillbaka hjulet i rak linje med vänsterdäcket?

All hjälp uppskattas! big_smile

Om du ser med blotta ögat att hjulet pekar åt Ett annat håll när de andra står rakt är det inget du bara kan "justera" du har troligen böjt styrstag eller liknande. Palla upp bilen o kolla vad är trasigt om du nu har mycket kunskaper om fordon, svåra än så är de inte.

PS. När du bytt ut delen så kommer du behöver göra framvagns-inställning och det är inget du gör själv om du inte har tillgång till mätutrustning

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
VD-Design
6 september 2016 · 1 324 Inlägg

Om du har stor kunskap om fordon så ser du direkt vad som är galet om du kikar..  smile

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Castwebb
6 september 2016 · 116 Inlägg

Palla upp bilen, plocka loss båda framhjulen. Sen jämför du men vänster respektive höger sida och kollar vad som skiljer sidorna åt. Och eftersom du säger att höger sida står ut men inte vänster så kan du utgå ifrån att vänster är rätt och höger fel. Då byter du de delar på högersidan som inte ser ut som vänster sidan.
Du kan även lägga ut en bild tagen på höger sida så vi kan kolla och se om vi märker att något är galet.

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
CC72
6 september 2016 · 1 661 Inlägg

Mamma och pappa har alltid rätt, lyssna på dom!

Eller lyssnar du på VD-Design, jag tycker för övrigt samma lika.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang