Saab 9000 -95, går magert, ljusa/vita tändstift

Glenn9K Montör
8 september 2016 · 664 Inlägg

God dag.

Motor: B234E, ombyggd till B234L (adderad "Magnetventil" och bytt programvara), 2.3L fulltryck.

Köpte bilen ganska nyligen, då med helt original B234E. Upptäckte att jag inte hade något laddtryck, såg sedan att wastegatestången lossnat. Smällde dit den igen, och vips, 0.4bar kanonfint. Den ryckte dock till lite ibland på låglast, så jag tänkte att jag byter stiften. Sagt och gjort, köpte nya BCPR7ES-11 och hängde in. Bytte sedan programvara till B234L-programmet för 1995 års modell och hängde i en magnetventil.

Körde lite mer med bilen och tyckte att den fortfarande ryckte till lite ibland, plus att den kanske inte var riktigt så kraftfull som 200hp.

Kollade stiften, och de var helt vita (=den går magert). De gamla stiften var bruna och fina.

Har sedan dess gjort:

* Ny bränslepump (Walbro GSS340, 255lph)
* Ny backventil till vakuumslangen vid ventilkåpan
* Nytt förfilter
* Nytt bränslefilter
* Borttagen backventil vid bränslepumpen
* Testat med annan tändkassett (bilen har INTE de där rycken när man drar på som man brukar ha när man har kass kassett)
* Bytt bränsletrycksregulator (begagnad från motor som gick finfint och har mörka stift)
* Bytt spridare  (begagnade från motor som gick finfint och har mörka stift)
* Kört en full tank med 95 oktan och bränslesystemsrengöring
* Kört en full tank 98 oktan
* Bytt olja och oljefilter samt kört en laddning internal cleaning innan bytet
* Bytt alla vacuumslangar
* Lagt in programvaran för B234L 1996-1997 istället
* Bytt lambdasensor  (begagnad från motor som gick finfint och har mörka stift)
* Bytt luftfilter till ett Pipercross insatsfilter
* Mätt uppbränsletrycket: 2.0-2.2bar vid tomgång, 3,4-3.9bar vid fullgas/höglast
* Mätt kompressionen: 12,8-12,8-12,9-12,9

Jag har EJ testat med annan magnetventil, men laddtrycket kommer jättefint och håller sig någorlunda stabilt så det bör inte ha med saken att göra. Laddtrycket var lite mer svajigt med gamla 1995-programvaran.

När jag bytte spridarna så gick den tjocka slangen från vevhusventilationen av, så det är "öppen vevhusventilation" nu. Kan det påverka? Notera att detta alltså hände i felsökningsprocessen och det har alltså inte varit så hela tiden.

Ryckningarna jag beskrev tidigare, det är liksom bara ett litet ryck som kommer ibland. Motorn rycker till en gång, senär det bra igen. Det händer oftast mellan 1500 och 2500 varv, och då låglast (=antar att det bara händer i ECUns Closed Loop-läge, vilket jag antar tyder på att det är i closed loop som motorn går som mest magert? Det är ju trots allt där man ligger mest vid normal körning.

Samtidigt så känns inte bilen fullt så kraftfull som den bör vara, även om laddtrycket ligger stabilt 0.8-0.9bar (=den går nog magert även vid fullgas? men kanske inte fullt så illa som i closed loop?)

Någon som har fler idéer? Jag börjar få lite slut på dem nu...

Senast redigerat av Glenn9K (8 september 2016)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Glenn9K Montör
9 september 2016 · 664 Inlägg

Kan moderator eventuellt flytta tråden till Motorteknik grundläggande?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang