Det började med att bilen hackade, sedan kunde den även dö vid tomgång. Tog den till verkstaden som bytte tempreglage på diselpumpen, diselfiltret och sedan vevaxelgivaren. Nu startar den som sagt bara med startgas. och jag vet inte vad jag ska göra?
Öh, jag begrep inte ovanstående. . Jag trodde i min enfald att märkesverkstäder var riktiga verkstäder..
Du gjorde inte det? Många stora verkstäder är "reservdelsbytarfirmor" för de byter delar tills de hittar felet och du får betala rubbet, även den del som inte var fel och blivit utbytt. En "riktig" bilverkstad tar reda på felet och åtgärdar det direkt. Nu kanske TS är privatperson men på vårt företag så har vi ett antal märken och där byts det delar högt och lågt tills felet hittas. Det är lätta pengar på företagsbilar för dom måste rulla och vi som företag betalar bara.
/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (1 september 2016)
Faktiskt så har dom jag gått till gjort precis så. Bytt en del åt gången, inte hittat felet och bytt ngt annat. Och det var en liten och väldigt schysst verkstad som inte tog så mycket betalt. Så jag tror många verkstäder jobbar så. Men det härär ett svårt fel.
Nu har jag hittat ett relä där en kontakt var av och sladden hängde lös. Men hur vet man att det med det relät som påverkar just att bilen inte startar?
Nu har jag lämnat in den på en annan verkstad för felsökning. idag pratar jag med dom och domsäger att det är topplockspackningen. Och sen säger dom att domkanske kan fixa på ett enklare sätt. Och att nu är kostnaden 3500 kr. Jag flippar och säger att dom måste ju prata med mig efter felsökningen och prata med mig innan dom kör på och lagar den. Får dom göra så? Kan jag vägra att betala?
Nu har jag lämnat in den på en annan verkstad för felsökning. idag pratar jag med dom och domsäger att det är topplockspackningen. Och sen säger dom att domkanske kan fixa på ett enklare sätt. Och att nu är kostnaden 3500 kr. Jag flippar och säger att dom måste ju prata med mig efter felsökningen och prata med mig innan dom kör på och lagar den. Får dom göra så? Kan jag vägra att betala?
Har dom konstaterat att topplockspackningen är kass så finns det ju inget enklare sätt än att byta den? Dom får inte byta delar hejvilt utan kundens godkännande. Vad är det för miffo verkstad du är på?
I förrgår ringde jag dom, reprartionen skulle kosta 3500 då. Jag sa det är inte ok, ni måste kolla med mig först innan ni kör vidare från felsökning till reparation. Sedan åker jag dit igår. Bilen är inte klar och dom vill ha 5500kr förlagningnar som inte är godkända av mig. Jag försöker lugnt prata med dom men får bara höra typ vill du ha bilen fixad eller??? Till slut brister mitt tålamod, bilen gick ändå inte att köra vid det lagat. SKriker lite grann på verkaren, säger att jag vägrar betala och går ut.....To be continued
Just ja dom sa att topplocks packningen är kass men att dom löste det genom att dra åt topplocket mer? Funkar det eller är det bara bullshit och den var inte kass till att börja med?
Om toppackningen är kass så hjälper det inte att dra åt bultarna. Jag skulle bara betala felsökningsavgiften som dom flesta verkstäder har och sen åkte till en riktig verkstad... Och dom kan inte kräva dig på pengar om du inte godkänt arbetet.