Opel Vectra B 2,0 -97 Misständer med mera, El-fel?

krikkan
3 januari 2011 · 4 Inlägg

Har en opel vectra b från 1997 som misständer och hackar sig fram, går bättre innan motorn blir varm, problemet har blivit värre med tiden, alltså den har gått bättre tidigare men blivit värre och värre. Motorlampan tänds och lyser som den vill, ibland tänds även ABS lampan och absen slutar fungera tills man stänger av/sätter på bilen igen.

Har velat nollställa datorn genom att bryta strömmen från batteriet för att se om det hade gjort någon skillnad, men startspärren gör att jag inte vågar detta. Fjärren till centrallåset har slutat fungera under tiden då bilen kronglat mer och mer. (har bytt batteri i dosan)

Så nu undrar jag vad de kan vara för fel, datorn som behöver nollställas ? Jord-fel?

Finns det något sätt att återställa startspärren utan fjärren/dosan om ja bryter strömmen och de inte ger resultat?

tack på förhand för alla svar!

TireSlayer Tvivlare
3 januari 2011 · 2 266 Inlägg

åk till verkstad och få kollat felkoder. iochmed du upplever lamptändning ska de finnas felkoder lagrade i systemet smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
krikkan
3 januari 2011 · 4 Inlägg

Jo men frågan är om detta är värt priset för mig som är student och en bil som är gammal och inte värt så mkt. De jag pratat med kan vilja ha från 800 till ett antal tusenlappar utan garanti att felet upptäcks.

TireSlayer Tvivlare
3 januari 2011 · 2 266 Inlägg

krikkan skrev:
Jo men frågan är om detta är värt priset för mig som är student och en bil som är gammal och inte värt så mkt. De jag pratat med kan vilja ha från 800 till ett antal tusenlappar utan garanti att felet upptäcks.

Du kan ju börja felsöka o byta delar i all evighet annars, vet inte om de blir så mycket billigare? tongue Jag hade spart ihop slantar o fått de kollat, du måste ändå in i vilket fall o tömma systemet på felkoder när felen är åtgärdade.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
krikkan
3 januari 2011 · 4 Inlägg

nej tack ja vet att de kan rinna iväg ordentligt om man bara tror sig fram i delarbyten wink
Hade vågat provat mer själv att nollställa datorn om det inte vore för startspärren och den icke fungerande fjärren. Det är så mycket som spökar på en gång för datorn, tex ABSen som krånglar endast få gånger då och då.

TireSlayer Tvivlare
3 januari 2011 · 2 266 Inlägg

krikkan skrev:
nej tack ja vet att de kan rinna iväg ordentligt om man bara tror sig fram i delarbyten wink
Hade vågat provat mer själv att nollställa datorn om det inte vore för startspärren och den icke fungerande fjärren. Det är så mycket som spökar på en gång för datorn, tex ABSen som krånglar endast få gånger då och då.

Fjärren o startspärren hänger inte ihop på en såndär smile så de e bara o lyfta batteriet en stund.

Angående fjärren där förresten så se så inte lödningarna till batterihållaren lossnat, så va de på båda mina fjärrar till min gamla Omega. (Samma sorts fjärr) lätt fixat om man är stadig på handen o äger en lödpenna smile

Senast redigerat av MantaRobin (3 januari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
epapower
3 januari 2011 · 593 Inlägg

Är svårt att säga något utan att ha kollat på bilen, men tycker helt klart du ska kolla tändkablarna. Är ganska vanligt att de går sönder på Vecra B.., både på grund att åldern och så är det vanligt att ventilkåpan läcker så tändstiftshålen fylls me olja=misständningar/ryckig gång. Kan även vara något fel i styrsystemet, någon givare, Lmm, osv. Men då är det läsa ut felkoder på vst som gäller.
--Först kontrollera om det är olja i tändstiftshålen?

Att nollla strydonet genom att lyfta batteripolen kommer sällan lösa ditt problem, men om du vill prova så är det bara göra det. Ingen körspärr som kommer gå i för det. Du behöver bara kalibrera fönsterhissarna samt mata in radiokoden om du bryter strömmen.

Ang. ABS- lampan så är det med 99% säkerhet att någon (alt.båda) abs ringarna fram är spruckna. Detta leder just till det du beskrivit och nollas genom att starta om.
--Kontrollera ABS ringarna fram visuellt (sitter pressade på yttre drivknutarna).

Hojta till om du undrar något..

mvh

ablim Däcksman
15 oktober 2014 · 18 Inlägg

Lyfter denhär tråden lite..

Har precis skaffat en Vectra B från -96 (1,8i) och upplever samma problem. Misständer vid pådrag, men endast när motorn är varm. När kall går den fint.
Har beställt tändstift, men det kan vara tändkablarna alltså?
Hade tänkt byta dom också, om det inte ger något resultat att byta stiften. Tänkte gå nerifrån och upp i prisordning.
Är det sannolikt att det är ventilkåpspackningen som gett sig då, eller själva ventilkåpan.
Kanske ska tillägga att bilen stått väldigt mycket. När den såldes första gången 2008 hade den gått 2500 mil, nu har den gått 9500. Motorlampan lyser inte.

MVH Albin

mr_monza
14 september 2016 · 5 Inlägg

Nu är det så att jag sitter på tåget och har lite svårt att leta upp! Men det finns program och klar. Att köpa för egensökning av din bil! Kan vara värt att kolla upp om de sker fler fel.  Själv har jah en äldre Opel modell så jag kan inte använda mig av sånna lyxigheter! Just so you know
cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang