ÄR det för privat bruk rekommenderar jag att du köper på dig det du behöver/tror du behöver för tillfället, sedan köper på mer allt eftersom behovet ökar, på så sätt bygger du upp allt eftersom
Jag kör en del ks-tools både på jobbet och i garaget och är väldigt nöjd :-) gav ca 1000kr för denna sats men tror den kostar lite mer i vanliga fall. Är grymt nöjd med denna sats. Har allt jag behöver och är smidigare än biltemas. Resterande som blocknycklar, lednycklar osv har jag Biltema.
Hylsnyckelsatser som medlemmar nämnt. Biltemas är bra. En rejäl bits-sats av ett bra märke underlättar.
Momentnyckel är bra om inget av detta igår enligt ovan. En bra multimeter. Biltemas kostar väl runt 100:- och den duger. En felkodsläsare. ELM327 med mobilapp PRO bellar på 335:- En läsare från biltema är cirka 1000:- (Aldrig provat) Rejäl garagedomkraft cirka 600:- Stödbockar för att palla upp bil.
Sen kan man alltid flippa ur som vi gjorde. Högtryckstvätt som går på diesel och värmer vattnet till 150C. 46000:-Dieselvärmare på 22000W som värmer upp garaget till en bastu på 20 minuter, 3500:- Dieseltruck som kan lyfta 2.5T bil: 15000:-
Laddbara LED-lampor är dock en bra detalj. 1000:- styck Massor med köksskåp från IKEA längs en hel vägg är smådyrt men praktiskt. Skitmånga lysrör i garaget ett måste! Diverse polermaskiner köper du på biltema. 400:- styck. Fungerar lite väl bra om man jämför med vår proffsmaskin för 5 lök... Poler & waxmedel kan säkert köpas billigt och som är hyfsat bra. Då kan du starta firma och rekonda bilar. Får man rätt kunder är det en guldgruva...
Om det bara är för hobbyskruvning kommer du rätt långt på en av Bachos väskor. Jula och ICA Maxi brukar ha kampanjer där dom säljs absurt billigt. Jag har en liknande den här fast med tänger och polygrip -> http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … ts-140002/ Komplettera med en bra mejselsats plus tänger och du kommer ganska så långt faktiskt.
Mycket beror förstås på din budget och vilken nivå du ska skruva på. Skruvar du mycket och har pengar för det så vet jag många som kör med Ampro's verktygsvagn från Swedol. Den går väl lös på drygt 20 men då har du en riktigt bra start och behöver troligtvis inte komplettera med annat än diverse specialverktyg.
Biltemas grejer är riktigt bra faktist. Gör jobbet minst lika bra som t.ex AmPro. Visst, de kanske inte håller lika länge eller är lika sköna att jobba med men de funkar skitbra ändå!
Har haft en verktygssats från Biltema i drygt 6 år nu. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000034865/ (En äldre version av denna, men samma innehåll). Har knäckt 3 bits och en hylsa (1 meters dragskaft på en stackars 14mm ) på dessa 6 år.
Sen har man ju fått köpa till lite grejer då och då som inte finns med, men denna sats är prisvärd i mitt tycke.
jag skulle försöka välja en sats som har hylsor i 11-19mm intervallet som 1/2" fäste då 3/8 kan vara lite klent i intervallet 15-19mm om man behöver ta i
eventuellt även hylsor i tumstorlekar
Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault
Om du väljer att köpa en komplett stor verktygssats i väska, som är nedsatt från 2.500:- till 1.000:- så var observant på att nyckelvidd 16 mm och 18 mm kan saknas. Tyder på utgående "omodern" verktygssats. 17 och 19 har på moderna bilar ersats av 16 och 18. Inte sämre för det. Enkelt att komplettera. Likaså om det saknas TORX-verktyg eller bits.
Själv anser jag SNAP-ON vara toppen bland handverktyg. Men har fått nöja mig med det näst bästa. KAMASA.
En stor del av nöjet att meka ligger i verktygen, och hur de ligger i handen.