1376
Sök

A3 1,8 TS kokar

54 Inlägg
25 september 2016
#21
Lmartenson skrev:
Hej!
Jag har en audi a3 1,8 TS kokade i somras, när jag har börjat felsöka nu hittar jag ett läckage på kylflänsen där tempgivaren och slangen är fäst mot motorn som många har haft problem med att de spricker och börjar läcka. Tänker därför att detta är en följdskada. Det som är konstigt är att tempmätaren i bilen fungerar precis som den ska. Kylfläkten tycker jag verkar gå igång lite som den vill mest... Är det någon som kan tipsa om hur jag ska ta mig vidare i felsökningen?

Tack på förhand smile

När byttes vattenpump sist? Ibland blir det så att impellern på vattenpumpen går sönder, den är gjord av plast och brukar slira på axeln. De brukar sällan hålla längre än 12-14.000 mil.
Du måste också ha rätt blandning med glykol 50/50 detta höjer kokpunkten på vattnet så att det inte börjar koka vid 100 grader. Systemet är under tryck och det höjer kokpunkten ännu mer så att du kan ha en Temp runt 95-105 grader, därför ska man inte öppna locket och släppa ut trycket eftersom det kan börja koka när du öppnar locket och trycket försvinner, speciellt om du har mera vatten än glykol.


Du kan kolla på den smala slangen som går till behållaren om det cirkulerar vatten.

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

Avstängd
10 388 Inlägg
25 september 2016
#22
IK skrev:
Lmartenson skrev:
Hej!
Jag har en audi a3 1,8 TS kokade i somras, när jag har börjat felsöka nu hittar jag ett läckage på kylflänsen där tempgivaren och slangen är fäst mot motorn som många har haft problem med att de spricker och börjar läcka. Tänker därför att detta är en följdskada. Det som är konstigt är att tempmätaren i bilen fungerar precis som den ska. Kylfläkten tycker jag verkar gå igång lite som den vill mest... Är det någon som kan tipsa om hur jag ska ta mig vidare i felsökningen?

Tack på förhand smile

När byttes vattenpump sist? Ibland blir det så att impellern på vattenpumpen går sönder, den är gjord av plast och brukar slira på axeln. De brukar sällan hålla längre än 12-14.000 mil.
Du måste också ha rätt blandning med glykol 50/50 detta höjer kokpunkten på vattnet så att det inte börjar koka vid 100 grader. Systemet är under tryck och det höjer kokpunkten ännu mer så att du kan ha en Temp runt 95-105 grader, därför ska man inte öppna locket och släppa ut trycket eftersom det kan börja koka när du öppnar locket och trycket försvinner, speciellt om du har mera vatten än glykol.


Du kan kolla på den smala slangen som går till behållaren om det cirkulerar vatten.

en 50/50-blandning ger, tillsammans med trycket i systemet att det börjar koka först runt 120c.

Mest bara som menlöst tillägg

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

35 Inlägg
1 oktober 2016
Trådstartare
#23
Tack för alla svar!
Vad skönt att det skrevs om cirkulationen, var inte helt säker på om jag hade det men nu vet jag, det är cirkulation i systemet. Bilen tappar ca 1,5 liter vatten, något läcker som ett såll, börjar bli orolig för toppen, det är så skumt, bilen visar perfekt temp, går perfekt, men jag tycker det bubblar och har sig när jag kört lite längre... men inte alltid. Jag är någorlunda erfaren inom felsökning av bilar och reparationer, men det här förbluffar mig.

polish a turd, it's still a turd


Sök