Jag och min flickvän ska köpa bil

RobinJacobsson
5 oktober 2016 · 88 Inlägg

Hej, jag och min flickvän väntar barn och  ska köpa en kombi bruksbil som är billig att köra och äga.

Vi har tittat på ford mondeo, bl. a en 2003 som gått 12000 mil för 13.000:- som vi funderade att ringa på.

Vilka andra märken har ni att rekommendera? Vad har ni att säga om mondeo? Några andra tips?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Ja, du..
Ett tips är att om du köper en 10år+ bil så bör du ha lite mekvana såvida du inte tänker lämna  in för varje service/reparation.
Ett annat är att köpa av en äldre farbror som mig, som normalt är mera ärliga än genomsnittet.
Jag hade kollat på blocket dagligen och även läst på om bilen ifråga är köpvärd.
Mondeon i ditt fall, hade jag kollat upp ägaren, om det är en yngling eller har haft många ägare , så är det en negativ signal.
Är det en sk verkstad som säljer så hade jag avstått.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 oktober 2016 · 17 510 Inlägg

tommen1 skrev:
Ja, du..
Ett tips är att om du köper en 10år+ bil så bör du ha lite mekvana såvida du inte tänker lämna  in för varje service/reparation.
Ett annat är att köpa av en äldre farbror som mig, som normalt är mera ärliga än genomsnittet.
Jag hade kollat på blocket dagligen och även läst på om bilen ifråga är köpvärd.
Mondeon i ditt fall, hade jag kollat upp ägaren, om det är en yngling eller har haft många ägare , så är det en negativ signal.
Är det en sk verkstad som säljer så hade jag avstått.

inlägg #1000 tommen1 :-)

Håller med. En bil i originalskick körd av gubbe +40. Bilar med mindre motorer är att föredra, gärna med automatlåda. (Fast då drar de mer).

I den klassen är det ofta bilar där kamrem ska bytas. Tro aldrig på säljaren! "Jag å broschan bytte den förra veckan liksom". Glöm det... Ett kamremsbyte bellar loss på 3000-12000 kr beroende på bil. Intervallen mellan bilmodeller varierar kraftigt. Går remmen av är bilen i de flesta fall att betrakta som skrot.

Lite rost är inte kul men det får ni nog leva med. En 745/945:a för vettigt pris är väl i princip omöjligt i dagsläget då folk letar efter vinterpulkor som mest nu.

Kolla upp när bilen bytte ägare (senaste regbevis utskrivet). Om någon bara haft den i dagar så räkna med att personen vräker ur sig precis vad som helst. Lurigt.

Något sådant här kan vara bra:
https://www.blocket.se/goteborg/Ford_Mo … 15&w=2

Citroen Berlingo är aptråkiga och hemska bilar. Men väldigt bra.
https://www.blocket.se/goteborg/Citroen … 15&w=2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
5 oktober 2016 · 2 380 Inlägg

Annars har jag en fin v40 -04 till salu med nybytt kamrem, topplockspackning, etc.. (<10 mil). big_smile
Relativt billig, ca 400kr i försäkring för en 22-årig idiot som mig.

Nej men jag håller med om att lite mekvana är bra att ha när det kommer till äldre bilar.
Visst, nya bilar med lägre mil håller väl generellt sett bättre men det är ju ingen garanti för att det ska hålla... Det är ju bilar det med liksom. smile

Angående tips och sånt så beror det på Er budget och så.
Merca W202 är väl de bilar jag har haft minst strul med, har endast behövt byta soppapump på 1 av 3.
Å andra sidan så är ju dessa rätt så jättefula men vafan. smile

Senast redigerat av Jesper328 (5 oktober 2016)

Up the RA
beppizh
5 oktober 2016 · 328 Inlägg

Jag hade tittat på Volvo v70, dock så brukar dem ligga på rätt höga mil i den prisklassen, men en pålitlig bil och lätt att få tag på reservdelar. Köper du dessutom sugmotorn så dricker den ju inte mycket.

Har du dessutom bra meckvana eller åtminstone lite, så kan du ju nästan garanterat få reservdelar billigt på närmsta bilskrot.

Förövrigt finns det ju:
*Volvo v40, dock inte med T4 motorn.
*Audi a4, gärna quattro nu till vintern.
* Saab 9-3/9-5 SC, ha gärna med en bilkunnig kompis när du köper saab, speciellt om de gått över 20k mil så dem kan lyssna på motorljud osv.
*Volkswagen Passat, väldigt bra bil, finns många runt din prisklass.

Finns ju hur mycket som helst, men jag personligen skulle köpt en rätt vanlig svensson bil i den prisklassen och årsklassen, dels för reservdelar och kunniga människor runt om.

Lycka till! big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 oktober 2016 · 17 510 Inlägg

beppizh skrev:
Jag hade tittat på Volvo v70, dock så brukar dem ligga på rätt höga mil i den prisklassen, men en pålitlig bil och lätt att få tag på reservdelar. Köper du dessutom sugmotorn så dricker den ju inte mycket.

Har du dessutom bra meckvana eller åtminstone lite, så kan du ju nästan garanterat få reservdelar billigt på närmsta bilskrot.

Förövrigt finns det ju:
*Volvo v40, dock inte med T4 motorn.
*Audi a4, gärna quattro nu till vintern.
* Saab 9-3/9-5 SC, ha gärna med en bilkunnig kompis när du köper saab, speciellt om de gått över 20k mil så dem kan lyssna på motorljud osv.
*Volkswagen Passat, väldigt bra bil, finns många runt din prisklass.

Finns ju hur mycket som helst, men jag personligen skulle köpt en rätt vanlig svensson bil i den prisklassen och årsklassen, dels för reservdelar och kunniga människor runt om.

Lycka till! big_smile

V40 & A4 går inte in en barnvagn i!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
chrizz Administratör
5 oktober 2016 · 11 783 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

beppizh skrev:
Jag hade tittat på Volvo v70, dock så brukar dem ligga på rätt höga mil i den prisklassen, men en pålitlig bil och lätt att få tag på reservdelar. Köper du dessutom sugmotorn så dricker den ju inte mycket.

Har du dessutom bra meckvana eller åtminstone lite, så kan du ju nästan garanterat få reservdelar billigt på närmsta bilskrot.

Förövrigt finns det ju:
*Volvo v40, dock inte med T4 motorn.
*Audi a4, gärna quattro nu till vintern.
* Saab 9-3/9-5 SC, ha gärna med en bilkunnig kompis när du köper saab, speciellt om de gått över 20k mil så dem kan lyssna på motorljud osv.
*Volkswagen Passat, väldigt bra bil, finns många runt din prisklass.

Finns ju hur mycket som helst, men jag personligen skulle köpt en rätt vanlig svensson bil i den prisklassen och årsklassen, dels för reservdelar och kunniga människor runt om.

Lycka till! big_smile

V40 & A4 går inte in en barnvagn i!

Vad har du för jättebarnvagn? big_smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 oktober 2016 · 17 510 Inlägg

chrizz skrev:

Hybridsmurfen skrev:

beppizh skrev:
Jag hade tittat på Volvo v70, dock så brukar dem ligga på rätt höga mil i den prisklassen, men en pålitlig bil och lätt att få tag på reservdelar. Köper du dessutom sugmotorn så dricker den ju inte mycket.

Har du dessutom bra meckvana eller åtminstone lite, så kan du ju nästan garanterat få reservdelar billigt på närmsta bilskrot.

Förövrigt finns det ju:
*Volvo v40, dock inte med T4 motorn.
*Audi a4, gärna quattro nu till vintern.
* Saab 9-3/9-5 SC, ha gärna med en bilkunnig kompis när du köper saab, speciellt om de gått över 20k mil så dem kan lyssna på motorljud osv.
*Volkswagen Passat, väldigt bra bil, finns många runt din prisklass.

Finns ju hur mycket som helst, men jag personligen skulle köpt en rätt vanlig svensson bil i den prisklassen och årsklassen, dels för reservdelar och kunniga människor runt om.

Lycka till! big_smile

V40 & A4 går inte in en barnvagn i!

Vad har du för jättebarnvagn? big_smile

Här körde vi Emmaljunga/Brio över hela linjen. Ingen italienskt skräp där handtaget lossnar. Stora feta hjul med sommar & vinterdäck ska det vara. Då går den i snöslasket... Väntade på frågan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
5 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Håller med. En bil i originalskick körd av gubbe +40.

Jag är en sån där gubbe på +40. Kör vi försiktigare än ynglingarna? Ja kanske? Vete tusan dock.

Honda Accord Tourer Executive från -04 som just slagit över 20.000mil är ju en perfekt familjebil. Passa på nu, en gubbe på +40 har kört den nästan hela sitt liv.

(Bilens liv alltså...)

Senast redigerat av caromania (5 oktober 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
5 oktober 2016 · 6 580 Inlägg

RobinJacobsson skrev:
Hej, jag och min flickvän väntar barn och  ska köpa en kombi bruksbil som är billig att köra och äga.

Vi har tittat på ford mondeo, bl. a en 2003 som gått 12000 mil för 13.000:- som vi funderade att ringa på.

Vilka andra märken har ni att rekommendera? Vad har ni att säga om mondeo? Några andra tips?

Mondeo är en trevlig bil, går hyfsat billigt för sin storlek och så är det kamkedja som är service fri.
Att fästa barnstol i framsätet är inte möjligt, airbagen går inte att stänga av. (Den ska kopplas ur helt och Verkstaden behöver Fords gamla utrustning)

Fast Fords tanke var ändå att barnen sitter säkrast i bak. wink

De/Dem
torsen
5 oktober 2016 · 7 257 Inlägg

För driftsäkerhet, köp en japansk bil.
När du hittat bil i passande storlek o s v, kolla bilhistorik på biluppgifter.se.
Värdet på bilen finner du på bilpriser.se.
På bilar som rullat mindre än 10.000 mil och är mindre än 10 år gamla får du maskinskadegaranti om du tecknar helförsäkring.
Hos Folksam är självrisken på maskinskadan 2.000:-.
Finns märkesverkstad på orten?

Några saker jag anser du bör beakta eftersom det verkar vara din första bil och du ställer frågan på det här forumet.

Lycka till och låt flickvännen vara med och bestämma.

Muttley
5 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

chrizz skrev:

Hybridsmurfen skrev:

V40 & A4 går inte in en barnvagn i!

Vad har du för jättebarnvagn? big_smile

Här körde vi Emmaljunga/Brio över hela linjen. Ingen italienskt skräp där handtaget lossnar. Stora feta hjul med sommar & vinterdäck ska det vara. Då går den i snöslasket... Väntade på frågan...

Om man inte väljer större modell så går faktiskt den minsta emmaljunga in i en fiat 500 med wink     
Men om man vill ha lite mer att packa så väljer man inte en v40.  Varför man ens väljer v40 överhuvudtaget.


Jag hade tittar på en v70 gamla karossen årsmodell 2000 alternativt en passat 2000-2001.   
Dock hade jag nog hellre försökt höja budgeten för säkerhetens skull. smile

it_mutt Avstängd
5 oktober 2016 · 10 388 Inlägg

Skillnaden mellan lastutrymmet på en Passat och en Audi A4 B5  är inte direkt enormt (inte så konstigt då det i mångt och mycket är "samma skrot och korn");

Maxlängd med nedfällt ryggstöd; Passat 169cm. Audi: 164cm.
Maxlängd med uppfällt ryggstöd; Passat: 109cm. Audi: 100cm.
Bredd mellan hjulhusen; Passat: 100cm. Audi: 93cm.
Maxhöjd: Passat: 90cm (4motion: 83). Audi: 87cm.

Att Passaten har något större lastmått kan man i sin tur förklara med att yttermåtten också är något större, även om det är samma bottenplatta som på A4:an.



För pengarna TS verkar vilja lägga går det ju också, om man nu vill ha en Audi, få en A6 C5:a (och "mer bil" än både Passaten och B5:an, men dock dyrare att köra och något dyrare att äga (sett till skatt, försäkring...med fel motor; oljeförbrukning) ). Då får man följande lastmått;

Maxlängd med nedfällt ryggstöd; 191cm.
Maxlängd med uppfällt ryggstöd: 110cm.
Max bredd: 146cm.
Bredd mellan hjulhusen; 103cm.
Maxhöjd: 83cm

Senast redigerat av it_mutt (5 oktober 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
5 oktober 2016 · 3 330 Inlägg

Opel astra.  Med 1.6.. grymt bra bil köpte en själv som vinterhärk liksom året innan.. lastar bra och går billigt (årsmodell 2001)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 oktober 2016 · 17 510 Inlägg

Citroen C5. Bättre än ryktet säger och priserna är låga. Enda problemet är väl att bakrutetorkaren och och glasluckan i bagageluckan inte brukar gå att öppna. Rymmer mycket och drar under 1L/mil.

https://www.blocket.se/stockholm/Citroe … 11&w=1

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
6 oktober 2016 · 7 257 Inlägg

torsen skrev:
För driftsäkerhet, köp en japansk bil.
När du hittat bil i passande storlek o s v, kolla bilhistorik på biluppgifter.se.
Värdet på bilen finner du på bilpriser.se.
På bilar som rullat mindre än 10.000 mil och är mindre än 10 år gamla får du maskinskadegaranti om du tecknar helförsäkring.
Hos Folksam är självrisken på maskinskadan 2.000:-.
Finns märkesverkstad på orten?

Några saker jag anser du bör beakta eftersom det verkar vara din första bil och du ställer frågan på det här forumet.

Lycka till och låt flickvännen vara med och bestämma.

Glömde skriva det, men låna en barnvagn av den typ ni tänker köpa och prova hur den får plats och går att lasta i och ur.
Har själv lite dålig erfarenhet av kombinationen Plymouth och barnvagn.
Hade bilen först.
Så det blev till att leta upp en barnvagn med lätt demonterbara hjul, för att barnvagnen skulle få plats i det långa och breda men låga bagageutrymmet.

Evildan
6 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Citroen C5. Bättre än ryktet säger och priserna är låga. Enda problemet är väl att bakrutetorkaren och och glasluckan i bagageluckan inte brukar gå att öppna. Rymmer mycket och drar under 1L/mil.

https://www.blocket.se/stockholm/Citroe … 11&w=1

C5 är en prima familjebil med superbt lastutrymme.
Mindre bilar såsom 3-serien, A4 eller V40 är i min mening inget för en spädbarnsfamilj då förutom det trånga bagaget även kupeutrymmet då stolen efter babyskyddet tar mycket plats vilket gör att sätet framför behöver skjutas långt fram och kommer göra passagerarsätet i princip obrukbart för resenärer längre än en Smurf.
Om det finns någon nybliven förälder på forumet som kör exempelvis en F31 så kommer denne att märka av detta om ca 8 månader. Ingen nämnd ingen glömd.

BTW, Grattis Crizz till tillskottet.
😊

Senast redigerat av Evildan (6 oktober 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang