10 oktober 2016
Trådstartare
Jag har i dagens läge en sliten gammal 945 turbo med svetsdiff, den fungerar helt okej för mina behov men är sugen på något lite nyare och lite roligare efter vintern.
Jag går till och från jobbet varje dag men på helger blir det mycket körning. Ca 30-40 mil i veckan totalt. Många av dessa mil är med släpkärra och 20 av milen är motorvägskörning.
Det blir många turer till exempelvis brädgården, tippen, körningar med bil och båtkärra mm.
Bilen som ersätter 945an skall vara manuell med bak eller 4wd. Diffad bakaxel är ett riktigt stort plus.
Bilen måste också vara rolig, är det blött ute skall man kunna ta några varv extra i rondellen om man känner för att leka lite.
Bränsleförbrukning är inte livsviktigt sålänge den drar runt 1 l/mil vid normal körning är jag nöjd.
Eftersom jag inte är beroende av bilen så är driftsäkerhet inte superviktigt men jag byter ifrån min gamla härk 945a för att slippa meka med bilen stup i kvarten så hyfsat pålitlig får den vara ändå.
Bilen kommer brukas ganska hårt så bucklor, repor i lack osv är inget jag bryr mig om.
Bilar jag funderar på är bla Bmw E39 540 kombi eller nissan navara. Budget är runt 50K.
Toppfart är inte speciellt viktigt heller men gärna runt 200 km/h iaf.
Bmwn lär ju vara trevligare på motorvägen och roligare i rondellen men en pickup som Navaran är ju betydligt bättre att dra släp med, speciellt då jag har BE kort och får dra 3 ton med en Navara.
Sätena i Navara tycker jag är ganska kass men får helt enkelt byta förarsäte om jag skulle köpa en sådan.
Någon som har någon annan bil som skulle kunna vara bättre än dessa 2 eller någon input till varför jag bör välja den ena framför den andra?
mvh