3639
Sök

Ford Probe - knepigt att få dit kylarslang

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 oktober 2016
Trådstartare
Har precis köpt mig en Ford Probe med V6a där det gått hål på en mindre kylarslang som går från toppen ner in i motorn, har efter mycket om och men fått bort slangen och nu ska jag sätta dit en ny, då är det bara så att det är extremt trögt att få på slangen på motorns "munstycken" eller vad man kallar dem, har efter en drös med timmar fått på den som sitter i motorblocket men där lyckas jag inte få in slangen helt, det tar nu bara tvärstopp men den verkar ha tagit sig in några cm iallafall.

Den andra änden som ska in på toppen så får jag bara slangen över själva kanten på "munstycket" sedan tar det stopp. Har testat att klämma på slangen med en platttång för att mjuka upp den och testat att ta lite olja på munstycket men det verkar inte hjälpa.
Det är rätt trångt där slangen sitter så man kan inte riktigt vicka och snurra som exempelvis en slang till kylaren eller så.

Det jag då undrar över är om ni har några tips på vad jag kan göra för att få dit slangen??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 914 Inlägg
12 oktober 2016
Slangnipplar antar jag du menar när du skriver "munstycken"?

Bästa medlet för att få gummidetaljer att glida på stål extremt lätt är silikonspray.
Silikonspray funkar både till att smörja slangar för lättare montering och även för att smörja gummilister så t.ex dörrarna inte fryser fast på vintern smile

Vettemannen
12 oktober 2016
Du är helt säker på att det är rätt dimension på slangen hoppas jag. Men gör som simlar skrev, "silikon" är  bra till mycket för det brukar halka dit då. Glöm inte slangklämman innan du trycker dit slangen.

/Benny

Saabifierad
2 031 Inlägg
14 oktober 2016
Trådstartare
Tack för alla svar.

simlar skrev:
Slangnipplar antar jag du menar när du skriver "munstycken"?

Bästa medlet för att få gummidetaljer att glida på stål extremt lätt är silikonspray.
Silikonspray funkar både till att smörja slangar för lättare montering och även för att smörja gummilister så t.ex dörrarna inte fryser fast på vintern smile

Slangnipplar låter som ett vettigt namn så det är det jag menar.
Har nu testat använda silikonspray på slangen, den blev lite mjukare och jag fick på den lite längre på själva slangnippeln men sedan tar det stopp, ska testa imorgon att ta silikonspray på nippeln också och se om det går bättre.

Vettemannen skrev:
Du är helt säker på att det är rätt dimension på slangen hoppas jag. Men gör som simlar skrev, "silikon" är  bra till mycket för det brukar halka dit då. Glöm inte slangklämman innan du trycker dit slangen.

/Benny

Jag är inte hundraprocentigt säker, men jag har mätt den gamla slangen till 8 mm innerdiameter och jag har även kollat på en amerikansk sida och översatt deras inch och det blir också 8 mm. Däremot är den nya slangen ca 1 mm tjockare och lite stelare än den gamla slangen, men kan det verkligen göra att den inte går på?
Slangklämmor har jag redo, har gjort det misstaget tidigare att glömma dem:P

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Saabifierad
2 031 Inlägg
14 oktober 2016
Trådstartare
Kom att tänka på det, om det är att det är en alltför stel slang jag använder, vart kan jag finna en mjukare?
Köpte denna slang på mekonomen, det var det enda de hade som slang till kylare, det är en bensin/kylarslang.
Senast redigerat av Slash (14 oktober 2016)

Saabifierad
2 031 Inlägg
18 oktober 2016
Trådstartare
Jag har nu testat och testat (med silkonspray samt testat att göra små jack i slangens ände) men slangen går bara inte på så jag misstänker att den inte passar.
Var på Autoexperten och frågade om en ny slang, han menade att slangen jag behöver är en formad slang och det går bara att få tag som originaldel. Så var då på Mazda (då min Probe har en Mazda V6a och de flesta delar är Mazdadelar) och frågade, då visade det sig att slangen tillverkas inte länge så vad ska jag göra nu?

Trucker
1 433 Inlägg
18 oktober 2016

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Sök