Bilhandlare

Evildan
16 juni 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Nja, det där måste du ha en liten känsla för. En Saab 9-5 sedan eller en Volvo V40 med GDi-snurran... De är svåra bilar. Det bara är så. En Volvo V70 Diesel & automatlåda säljer sig själv. En Prius kommer grannarna och rycker ur nävarna på dig. Franska bilar betalar inte så bra. Det är mycket du behöver lära dig. Du kommer att göra dåliga affärer.

Generellt är mindre eller mellanstora bilar med automatlåda lättsålda.

Ändra nu rubriken...

Bums?

rcy
16 juni 2016 · 1 705 Inlägg

Bestäm dig för vilken typ av handlare du vill vara.
Vill du vara absolut billigast? Vill du vara den man går till för att det är så grymt bra service? Den som har en viss typ av bilar? Den som har spetskompetens inom nåt märke?

Fundera fram några ledord för företaget, skriv ner dom, och håll sen fast vid dom. Och gå nu inte och skriv ner "vi ska vara billigast, ha bäst service, finast bilar och vara den bästa bilhandlaren".
Det går inte att vara bäst på allt! Välj det du tycker är absolut viktigast och som du känner att du vill fokusera på, och jobba sen stenhårt på att bli bäst inom just det, oavsett om det är pris, service, kompetens eller vad det nu är. Men försök inte vara bäst på allt, då blir du bara halvkass på det mesta.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juni 2016 · 17 486 Inlägg

rcy skrev:
Bestäm dig för vilken typ av handlare du vill vara.
Vill du vara absolut billigast? Vill du vara den man går till för att det är så grymt bra service? Den som har en viss typ av bilar? Den som har spetskompetens inom nåt märke?

Fundera fram några ledord för företaget, skriv ner dom, och håll sen fast vid dom. Och gå nu inte och skriv ner "vi ska vara billigast, ha bäst service, finast bilar och vara den bästa bilhandlaren".
Det går inte att vara bäst på allt! Välj det du tycker är absolut viktigast och som du känner att du vill fokusera på, och jobba sen stenhårt på att bli bäst inom just det, oavsett om det är pris, service, kompetens eller vad det nu är. Men försök inte vara bäst på allt, då blir du bara halvkass på det mesta.

Bra sagt! Jag köpte mycket bilar hos en firma i Stenungsund som inte finns kvar. Orsaken är att han blev miljonär och handlar numera med fastigheter... Men han började som "burkhandlare" men hade grymt bra service! Om nu burken för 8000:- inte var bra köpte han alltid tillbaka den fast minus 1000:- kronor. Fair play. Sista bilen jag köpte där var faktiskt vår Prius... Har inte så mycket som hickat under dessa år vi haft den.

Handla med 5000-15000:
Då tjänar man inte mycket plus att det springer en hel del konstigt folk. Vissa vill ha garanti... Man måste VÄLJA vilken kund man vill sälja till! Dessutom bör man ha stor omsättning på bilar. Knepigt det där.

Handla med 15000-50000:
Nu slipper man de mest knepiga folket men en viss form av garanti ska lämnas på många bilar.

Handla med 50000+:
Ja, då är man seriös och får bete sig som en sådan. Inbyten är en stor inkomstkälla här! Mindre mysiga inbyten lämnas till burkhandlare eller hemmapysslare som du lärt känna och vet att de inte klagar.

Sen är det lätt att bli frestad att köpa in en BMW 850 eller en Saab Cabbe en fin sommardag så man har något att köra i själv... Ge fan i det. Jag har haft mängder med för stora bilar med för stora motorer. Sällan en god affär.

Du måste ha en flytande försäkring och minst en grönskylt. Inte billigt. Sen kan du fundera på hur du ska få hem bilarna du köper från andra handlare? Ringa kompisar eller föräldrar fungerar ett tag. Men sen?

Jag löste det problemet genom att köpa en biltransport. Rekommenderas!
Gamla Bettan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-274d28b71cdb4d93bf239f99a4b97b82.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
16 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Nja, det där måste du ha en liten känsla för. En Saab 9-5 sedan eller en Volvo V40 med GDi-snurran... De är svåra bilar. Det bara är så. En Volvo V70 Diesel & automatlåda säljer sig själv. En Prius kommer grannarna och rycker ur nävarna på dig. Franska bilar betalar inte så bra. Det är mycket du behöver lära dig. Du kommer att göra dåliga affärer.

Generellt är mindre eller mellanstora bilar med automatlåda lättsålda.

Ändra nu rubriken...

Jag har tittat på Ceed, C3, Fabia och Megane, diesel, manuell krin 2010 på Blocket. De blir inte sålda trots sänkning från 75 till 55k....  bra för mig som behöver en moped att köra till jobbet med men inget vidare för de som säljer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
BilFixare
3 november 2016 · 140 Inlägg

Om du fråga mig : Hur vill jag som kund ha?
Så vill jag har en bil som är : Besikta,svervat och klart med andra ord : Ordning,Utrustning som jag kräver t.ex : Ac,elhissar,Bränsle värmare mm.  själv klart med garanti om bilen kosta mer än 30000kr. Enligt konsumenverka säger de  : bilfirma måste lämna garanti om bilen kosta mer än 30000kr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang