3476
Sök

Underreds- och rostskyddsmassa samma sak? (Vad ska jag ha till underredet?)

Evildan
6 november 2016
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Det finns många experter likt Bosse Bildoktorn som exempelvis förespråkar kopparpasta så här i hjulbytartider trots att det både fräter på gummitätningar och är direkt olämpligt för ändamålet.

Gummitätningsbiten blir jag iofs inte riktigt klok på, men, av ren nyfikenhet måste jag fråga; vad gör den direkt olämplig till ex.vis hjulbultar menar du?

- - Edit - -

Eller var tätningsbiten någon tanke om vid navet månne?

- - Edit 2 - -

Och jag kan i andra fall köpa argument om galvaniska spänningar eller liknande, men inte i detta fall (på hjulbultar/muttrar dvs)

Gummidamasken runt bromskolven ogillar kopparpasta. Gummi öht gillar inte kopparpasta så tillsvida det inte är en specialblandning.

Hjulskruvar/muttrar ska inte smörjas alls då går dom för lätt i gängen och det blir överdraget.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 november 2016
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Det finns många experter likt Bosse Bildoktorn som exempelvis förespråkar kopparpasta så här i hjulbytartider trots att det både fräter på gummitätningar och är direkt olämpligt för ändamålet.

Gummitätningsbiten blir jag iofs inte riktigt klok på, men, av ren nyfikenhet måste jag fråga; vad gör den direkt olämplig till ex.vis hjulbultar menar du?

- - Edit - -

- - Edit 2 - -

Och jag kan i andra fall köpa argument om galvaniska spänningar eller liknande, men inte i detta fall (på hjulbultar/muttrar dvs)

Gummidamasken runt bromskolven ogillar kopparpasta. Gummi öht gillar inte kopparpasta så tillsvida det inte är en specialblandning.

Hjulskruvar/muttrar ska inte smörjas alls då går dom för lätt i gängen och det blir överdraget.

Mnja, jag delar väl inte helt åsikten om skruvar/muttrar där (men jag vet också att det är "två läger" när det gäller det...eller tre "va?...hjul-vad-för-något?" )

Då är jag med, där ser jag väl inte riktigt tanken med att kleta kopparpasta nej (om man nu vill kleta det någonstans alls).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 248 Inlägg
6 november 2016
Har fått lära mig av en fordonsmek för en del år sedan att kopparpasta på bromsok av aluminium är olämpligt där vägsaltet gör att det blir korrission  på aluminiumet, det enda jag använder kopparpasta på är tändstiftsgängor och avgaspinnbultar, övrigt som bromsbelägg, skruvar till bromskivor, nav och hjulbultar använder jag aluminumpasta, det finns aluminiumfälgar

övriga bultar/muttrar i tex.karosseri  är det fett och rostkyddsmedel som  gäller

smile

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 november 2016
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
it_mutt skrev:

- - Edit - -

- - Edit 2 - -

Mnja, jag delar väl inte helt åsikten om skruvar/muttrar där (men jag vet också att det är "två läger" när det gäller det...eller tre "va?...hjul-vad-för-något?" )

Då är jag med, där ser jag väl inte riktigt tanken med att kleta kopparpasta nej (om man nu vill kleta det någonstans alls).

Det är faktiskt alldeles korrekt att smorda gängor ger betydligt högre kraft vid samma moment vilket i sin tur sträcker skruven. Sedan är väl med handen på hjärtat gamla hjulskruvar inte speciellt rena särskilt många år så att smörja gängorna blir ibland nödvändigt om än principiellt fel. En bättre lösning vore såklart att rensa gängorna med jämna mellanrum men vem pysslar med sånt förutom jag?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 november 2016
caromania skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:

Det är faktiskt alldeles korrekt att smorda gängor ger betydligt högre kraft vid samma moment vilket i sin tur sträcker skruven. Sedan är väl med handen på hjärtat gamla hjulskruvar inte speciellt rena särskilt många år så att smörja gängorna blir ibland nödvändigt om än principiellt fel. En bättre lösning vore såklart att rensa gängorna med jämna mellanrum men vem pysslar med sånt förutom jag?

Ok, jag ska förtydliga mig något; jag menade ingalunda att det var fel. Bara att jag (högst personligen och för egen del) inte ser det som något problem. Men nej, jag menade inte att Evildan hade fel i det han skrev.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
6 november 2016
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Ok, jag ska förtydliga mig något; jag menade ingalunda att det var fel. Bara att jag (högst personligen och för egen del) inte ser det som något problem. Men nej, jag menade inte att Evildan hade fel i det han skrev.

Jag är också en gängrensningstorsk, vid varje hjulskifte är stålborsten med och snyggar till. Är det riktigt illa brukas kloppa eller tapp, överarbete? Har aldrig behövt byta någon av mig monterad skruv/mutter pga gängfärs.

Ehem, jag har aldrig fel i vad jag skriver. wink

Sök