Evildan skrev:
Djo skrev:
Evildan skrev:
Eltape att täta en skarv använder inte en kunnig/seriös bilelektriker, det är för lekmän precis som strömtjuvar.
Krympslang över lödningar samt dito kabelskor (med krympfunktion) vid övrig inkoppling använder en riktig verkstad.
Problemet är dock hur ska du få på en krympslang på en dito installation ?
Använder alltid krympslang där det går men på denna typ av inskarvning så är det omöjligt då du inte får någon stans att trä över krympslangen.
Det blir ju som ett T och i min värld är det omöjligt att få en krympslang över en sådan skarv

Krympskor användes och även krympslang då det var möjligt.
Dock med den rekommenderade inkopplingen som finns så får du ej på krympslang.
Går självklart att klippa av orginal kabel helt och löda ihop dessa tre och dra krympslang men att klippa av orginal kabeln är inte tillåtet heller (på verkstad) vid en dylik installation. Därav el tejp.
Jodå det är tillåtet att klippa av kabeln om man gör skarven tät, dvs inte med eltape.
Alternativet är att lossa kabeln med stiften från kopplingsplinten och trä över alternativt bygla där.
Eltape är i mina ögon som arbetat inom utvecklande fordonsindustri inkl rigorösa fälttester helt förbjudet, om det inte är en tillfällig snabb lösning av någon panikartad anledning i fält.
En tanke: Man tar loss hela plinten och gör en lösning från denna och in till lampfan. Då blir det ingen åverkan alls på huvudkablaget.
En tanke bara.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!