Ford sierra från 1986 som jag har konvertera från 1.6l förgasare till 2.0l sohc insprutning. RS500 look är planerat :) Fick hem bilen 1 mars 2014 och fixade upp den till första bil tills jag fick körkortet i början av juni och sedan när mitt intresse att skruva och fixa är stort så är det inte länge före jag börjar skruva det ena och andra :) Följ gärna med hur mitt budget projekt framskrider :)
Nu har det fixas lite igen Ner med bakvagnen och svetsat de små rost hålen som fanns och fästena för bottenslags gummina, bottenslags gummina förkortade så att inte den blir och ligga på dom mera
och upp med bakvagnen från scorpio med LSD diff
så gick inte mera 13" fälgarna som jag har till vintern på mera för bromsoke tar i så 15" på
nu var bakvagnen klar och allt fast och bra blev det
och stänklappen bak på plats blev ganska bra och snyggare än med trumorna och har svetsat en fastsätning till röret så att det inte lossnar igen. Avgastest blev godkänd så snart är det besiktning med den här motorn i Får se vad som kommer att hända som näst
det var en tid sen senast Högra bakhjulet låste sig en dag och jag börja undra vad felet var för hjullagren byte jag för ca 2000km sedan men det var i bitar men som tur så hade jag ett annat hemma ena drivknuten bytt när den var så stel och sen så börja jag laga 1,6ans topplocke som jag tänkt skaffa ny kamaxelserie till men tillika när jag kolla runt på nete så hitta jag en komplett motor billigare som jag inskaffa
i garaget med den och upp på motor ställningen, tvättat av den och nu ska de putsas och målas
det är en 2.0l is ohc Starkare vevstakor Balancerad vevaxel Cosworthens oljepump nya ram och vevlager ny vassare kam, armarna och oljeröre nya lager för kamaxeln Färdigt grenrör till turbon så riktigt bra, nu är det bara att skaffa lite packningara och en turbo och lita annat smått så blir det riktigt roligt till sommaren
det var en tid sen men nu kommer lite vad som har hänt börjar med att har bytt packningar i motorn, måla den och putsa. lyfta i den först och körd utan turbon tills jag hade dom sista delarna sen börja vi plocka dit de
turbon blev också för högt upp så tog en riktigt dålig motorhuv och skar hål i den under tiden plocka ihop allt å pröva, lite oljeläckage vid return och uppe på turbon för trycke, och så blev den å spika så beställde en malpassi linjär bränsletrycksregulator och fick av en polare större spridare 320cc. fick den justerad ganska bra, lite dålig tomgång men inget spikande.
downpipe med bandage Men när vi var en kväll på en bilträff KNC så gick det lite snett och den börja gå dåligt som om en cyllinder skulle funka halft men det rök något fruktansvärt bakom mig när jag körd och när man stannade rök det från motorutrymmet men vi såg inte vartifrån. Vi drog hem den och nästa dag byte jag topplockspackning men bara med att den starta kom det rök från oljekorken så då var det dags för komptest och när man kom till 4an så var det ungfär 1bar.. och resultatet på det var
cyllinder had litet hak uppe men skall ta och hoona det så är det bra igen och cosworth kolvar i och cometic topplockspackning så det är på kommande som bäst lite annat är att mitt kopparna är fixade och på fälgarna
nu har jag honat cyllindrarna, 4ans som kolven for i så had lite hack uppe vid vändkanten så tog och hona alla cyllindrar
fick tag på cosworth kolvar och så beställde jag nya vevstaks lager king preformance berings och Cometic stål topplockspackning 1,29mm tjock
Tog och porta toppen lite till när insugs hålen är helt runda men insuget är format som ett ägg så det säger sig själv att ca 50% blir och sprutar mot en "vägg" så man slippar bort det kommer det jämnare och bättre sprut in mot ventilen
och sen på med toppen och plocka på lite smått och vänta på att man får ventilkåps och oljetrågs packningen
Hej igen efter en lång tid. Projektet är inte dött utan bara stöt på problem, efter motorn var klar å börjades köra så knacka kamen igen för när jag böt till annan topp så kamaxel lagrena va tydligen dåliga. men jag måddes köra varje dag ti jobbet med knakandet, sen kom lagrena och jag böt dom men då var det försent så kamen had redan tagit skada å måst skaffa nytt så där bestämde jag mig att plocka ut maskin å all inredning och laga allt på en gång före den kommer ut påvägen igen. Svårt å bestämma mig om jag skall laga en grym ohc motor eller skaffa coswort topp men just nu står det för jag lagar en bruks bil och gör min tjänstegöring som e obligatorisk i finland men i slutet av året kommer projektet å fortsätta hoppas ni fortsätter följa me då
Lycka till, blir ju helt klart billigare att bygga på Pinto toppen än att skaffa en Cosworth topp. Blir alldeles för mycket jobb att få det att lira, är då enklare att köpa en hel Cosworth motor men då springer priset ofta iväg ännu mer. Sen ser jag att toppen du portade upp är ju en förgasartopp i grunden?
Tackar jaa de e sant att dyrare blir de. sen undrar jag att hur mycket håller cosworth stakor och kolvar. jag har ju kolvar redan å hitta stakor för en ganska billig peng men ändå skulle det löna sig att satsa på t.ex je kolvar å zpr stakor jo det är en 1.6ans fögasar topp från början så "porta" bara så att det matcha med insuget men har 2is toppar som jag skall isåfall föra ena och lägga stora ventiller, portas och nån lämplig kam
NiclasL skrev: Tackar jaa de e sant att dyrare blir de. sen undrar jag att hur mycket håller cosworth stakor och kolvar. jag har ju kolvar redan å hitta stakor för en ganska billig peng men ändå skulle det löna sig att satsa på t.ex je kolvar å zpr stakor jo det är en 1.6ans fögasar topp från början så "porta" bara så att det matcha med insuget men har 2is toppar som jag skall isåfall föra ena och lägga stora ventiller, portas och nån lämplig kam
Cosworth kolvar och stakar räcker en bra bit, jag har det i min motor.
Denna t.ex är helt original i botten och den lyckades Skogengrabbarna kräma ur 300hk ur. https://www.youtube.com/watch?v=k7OnjQZiytM Men det är ju förutsättning att den får tillräckligt med soppa osv.
okej, jo det klippet har jag sett målet är nog lite högre änn 300hp men man får se hur det blir Är ändå mycket som skall skaffas: motorstyrning,intercoler,kylare,turbo,fixa toppen, få hela kite att passa bättre på biln, måla o.s.v
nu har det kommit lite iver igen och hon är igång igen beställde ny kamaxel BF134 och "hårdhärdade" vippor och lite an slangar plocka ihop all inredning tibacks och motorn i.
och grenröret jag själv lagat for på plats turbon som är i nu är glapp som bara den men fick åt mig en lite större sp håller på å laga avgasfläns till downpipe och olereturn men snart skall den i blev stor skillna nu från förra året den var igång, svarar snabbare och går betyligt bättre