VOLVO 945 b230fk 95 går ojämnt efter topplockspackning byte

Catoxxo
12 november 2016 · 324 Inlägg

civicsine7 skrev:
Gjorde ett kompest på motorn idag, låg på
11  10,8  11  10,9 (bar)
1.      2.     3.     4

civicsine7 skrev:
Nu har jag fått nog, nu river jag topplocket och byter det plus topplockspackningen igen och hoppas på det bästa
passar 530 topplock från sugis rakt på? vet om att det inte är natriumkylda ventiler på dessa men det spelar ingen större roll ska ha motorn original,

Du säger ju att kompvärdena är bra, då är det inget fel på toppen... Du bör ha missat något annat.

Ja en 530 topp passar.

TheLyze
12 november 2016 · 19 Inlägg

Ja komptestet visade ju bra, men det har kommit in vatten i oljan igen, så det värkar ju inte täta riktigt, och så har topplocket blivit tappat i golvet så börjar fundera mer och mer på om det är topplocket,
men känns ju jävligt dumt och riva ner allt och byta igen om det är något annat, tongue

TheLyze
13 november 2016 · 19 Inlägg

Okey en sammanfattning om vad som är bytt börjar bli rörigt och hålla reda på allt nu
Fördelarlock
Tändkablar, tändstift (volvo orginal)
spjällhusgivaren
tomgångsmotorn
topplockspackning
insugspackning
grenrörspackning
packning mellan turbo och grenrör
bränslepump
bränslefilter
testat med annan lmm och lambda
komptest gjort och visar bra i alla cyllindrar
spreyat startgas överallt men hittar inget
går som sagt väldigt oroligt på tomgången sen blir den så låg så den nästan dör, så hackar motorn till så varvar den upp till ca 1200 varv och gör om samma sak igen, ibland dör motorn helt också
drar jag ut sladden till lmm, så lägger sig tomgången på 1200 och håller sig vid liv utan att varva ner, men väldigt oroligt där också.
tändstiften blir helt kol svarta allt detta har max gått 30 min, även testat att varmköra den men märker ingen skillnad kall som varm. ryker även mycket ibland och vatten i oljelocket och lite i oljan, men kanske gammalt som ligger kvar?
Hjälp uppskattas verkligen
Mvh

simlar
13 november 2016 · 5 526 Inlägg

Du har inte råkat koppla tempgivarna fel?
Du har ju två givare i toppen, ena till sprutet och andra till mätarhuset.

Kolla så att alla kontakter sitter på rätt ställen.
Eftersom kompressionen är jämn på alla cylindrar så ska motorn inte gå dåligt även om det nu vore en spricka i någon kylkanal så vatten blandar sig med oljan.

Angående oljudet som tystnar när du frikopplar är förmodligen urtrampningslagret.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
TheLyze
13 november 2016 · 19 Inlägg

Ska dubbelkolla givarna så jag inte kopplat dom fel. återkommer med svar, Mvh

spelar det nån roll hur spridarkablarna sitter ? fick för mig att jag hade satt dom 2 i mitten fel så bytte plats på kablarna men går lika dant

TheLyze
13 november 2016 · 19 Inlägg

Kollade så sladdarna till givarna värkligen satt i och det gjorde dom, ryckte man ut kablarna till dom så gick den värre, testade även med ny hallgivare utan ressultat :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang