2836
Sök

940 turbo går magert låga varv (kall)

755 Inlägg
26 november 2016
Trådstartare
Tjena!

Har en 940 som strular och har sig när den är kall. Har en AFR mätare i bilen som visar väldigt magert under 1500 varv när den är kall, tomgång är instabil, första starten så dör den direkt när den hoppar igång som att den inte får soppa. Någon som kan ha nån aning om vad det kan vara?

Felsökning och symptom:

vid vrid på nyckeln har jag 3bars soppatryck på railen

När bilen väl startar så ligger den på runt 13 afr i 20 sekunder innan den börjar gå magert (enda tills mätaren bottnar ut)

Tomgången är orolig dvs. när bilen bottnar ur afr mätaren(magert) så dippar varven ner till 500 och kompenseras via att tomgångsmotorn gasar upp och hamnar runt 1500 varv sen lägger den sig normalt runt 900 innan det händer igen.

Håller jag jämn gas (utan växel) över 1000 varv så visar den runt 14.7(lambda 1) och ibland stustar den ner runt 15/16 för att sedan gå tillbaka till 14.7
Soppatryck på tomgång 3bar (har ställbar, så grundtryck är 3.5, har testat med 3bar och det var värre)

Hur påverkar detta under körning?
Kör jag iväg från parkeringen så under 1500 varv bottnar mätaren ut (magert)
Gasar jag upp över 1500 så återfår jag 14.7afr
Växlar jag upp och trycker till på gasen -> 18+afr efter 5sekunder på gasen 14.7afr
Dvs hur det känns, du byter växel nudar gasen du sitter nästan och slickar rutan och du åker i 20km/h

Vid runt 60grader oljetemp (enda graderade mätaren jag har) så återfår jag 14.7 vid tomgång och vid växelbyte runt 15-15.5 afr i nån liten sekund innan jag återfår 14.7 (väldigt körvänligt big_smile)

Tack på förhand!

If you want to win, You mustn't loose.

Sök