3005
Sök

Framvagnen/motorn "hoppar" vid gaspådrag?

25 Inlägg
28 december 2016
Trådstartare
Hej,

Skulle behöva tips & råd med vad det skulle kunna tänkas vara för fel på min Volvo.

Det är så att när jag gasar ( Främst över ~80 km/h - motorväg ) så känns det som att hela framvagnen hoppar/bilen vibrerar så in i helvete.  Känner även av det i lägre hastigheter men främst vid halv-gaspådrag.

Bilen har alltid vibrerat lite då det är en liten skada på motorbalken. Men häromdagen kom symptomet plötsligt på motorvägen och det kändes som att något lossnade.

När jag släpper på gasen så försvinner problemet. Alltså inte framvagnsinställningen?

Men om jag stampar plattan i mattan så jag lägger in turbon då försvinner symptomen.

Kan det vara motorfästet / motorkuddarna? Alternativt några bussningar?
Känns som att motorn "hoppar" väldigt mycket när man startar bilen också.

Tar tacksamt emot alla idéer och tips på vad det skulle kunna vara.
Förövrigt så går motorn jättefint på tomgång.

Volvo v70 -01 2.4 T   Turbo.

15k mil ~~

Mvh
Daniel

388 Inlägg
30 december 2016
Övre motorfäste ger ofta upp på dessa, lätta att byta men då brukar det slå till när du drar på gissar på krängningshämmare eller stabiliseringsstag i framvagnen. en liten skada på motorbalken tror jag inte påverkar och turbon är oftast on eller off när det gäller funktion och oftast hör man att den visslar långt innan den ger upp helt. detta låter alla gånger som det ligger i framvagnen.
Senast redigerat av yoppe (30 december 2016)

Sök