Turbo till volvo 940 ltt

Zzoink
6 februari 2010 · 1 229 Inlägg

tja, tänkte höra om det fanns nån turbo som var bolt-on så man slipper göra massa ändringar liksom bara skruva dit den och köra wink men den ska ge lite högre laddtryck, finns det nån bra turbo som uppnår mina krav? tongue MVH

Louksor
6 februari 2010 · 1 915 Inlägg

En turbo som ger lite högre laddtryck ?
Laddtrycket sköts av laddtrycksklockan.

Original turbon 13c blåser mest varmluft över 1,0bar, 0,9bar brukar funka bra att köra med.

15G turbon från T5R, passar rakt på 940, men den måste vridas rätt och ett fäste till tryckklockan behöver fixas. Den funkar iaf för 1,2bar, läst en del som laddat mer oxå.

Större turbos, tex 16t,18t & 19t osv måste flänsen på downpipen bytas, så lite mer jobb med en sån.

Läste på din sida att din motor var original 131hk.... du har 135häst från fabrik smile
Laddar 0,35bar standard.
Med en tryckklocka från en FT laddar du 0,55 och får 165häst, vill du ladda mer, så måste du chippa bränselboxen så motorn får bensin.

En bra start för dig är att köpa ett chip från tex vikingchip.com och ställa upp laddtrycket till 0,9bar, då får du ca 200häst och mkt roligare bil.

Sen kan du byta kamaxel till tex A, så orkar motorn varva lite mer..

sen när du tröttnat och vill ha mer effekt, då byter du turbo.
Med större turbo behövs även mer bensin = större spridare & LMM = mer kostnader, men mer skoj smile

Finns massor om trimning av 940 om du söker i forumet..

Senast redigerat av Louksor (6 februari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
BrajjAxx 040 RedLine
7 februari 2010 · 1 219 Inlägg

Louksor skrev:
En turbo som ger lite högre laddtryck ?
Laddtrycket sköts av laddtrycksklockan.

Original turbon 13c blåser mest varmluft över 1,0bar, 0,9bar brukar funka bra att köra med.

15G turbon från T5R, passar rakt på 940, men den måste vridas rätt och ett fäste till tryckklockan behöver fixas. Den funkar iaf för 1,2bar, läst en del som laddat mer oxå.

Större turbos, tex 16t,18t & 19t osv måste flänsen på downpipen bytas, så lite mer jobb med en sån.

Läste på din sida att din motor var original 131hk.... du har 135häst från fabrik smile
Laddar 0,35bar standard.
Med en tryckklocka från en FT laddar du 0,55 och får 165häst, vill du ladda mer, så måste du chippa bränselboxen så motorn får bensin.

En bra start för dig är att köpa ett chip från tex vikingchip.com och ställa upp laddtrycket till 0,9bar, då får du ca 200häst och mkt roligare bil.

Sen kan du byta kamaxel till tex A, så orkar motorn varva lite mer..

sen när du tröttnat och vill ha mer effekt, då byter du turbo.
Med större turbo behövs även mer bensin = större spridare & LMM = mer kostnader, men mer skoj smile

Finns massor om trimning av 940 om du söker i forumet..

Bra skrivet, men ltt laddar bara 0,25bar standard.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Louksor
7 februari 2010 · 1 915 Inlägg

Tack smile

Vart har du fått den infon ?
De flesta brukar säga 0,3 eller 0,35, när man läst på olika forum. Har aldrig läst/hört nån som laddat 0,25bar...
Min LTT laddade 0,35bar original....


BrajjAxx skrev:
Bra skrivet, men ltt laddar bara 0,25bar standard.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
loow Jävel
7 februari 2010 · 2 018 Inlägg

Sjukt bra skrivet där Louksor:)

You got to risk it, to get the biscuit :)
dyGGz V70D5
15 februari 2010 · 199 Inlägg

Min 945a ltt 2.0lit laddar 0.3 helt orginal men jag vill höja ladet lite, hur gör jag? ioförsig så skall den snart in o chippas du behöver jag inte höja laddtrycket eller?

Man lever bara en gång
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
15 februari 2010 · 3 180 Inlägg

dyGGz skrev:
Min 945a ltt 2.0lit laddar 0.3 helt orginal men jag vill höja ladet lite, hur gör jag? ioförsig så skall den snart in o chippas du behöver jag inte höja laddtrycket eller?

laddtrycket är inte styrt av MV på din, så även om du chippar så höjs inte laddtrycket, det får du höja själv.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Louksor
15 februari 2010 · 1 915 Inlägg

Även om du chippar motorn så höjs inte laddtrycket något. Chippet ser bara till så motorn får tillräckligt med bränsle.
Laddtrycket ställs manuellt på laddtrycksklockan som sitter på undersidan av turbon. (Inte alla som har justerbara)

Vill du höja laddtrycket lite med originalchip så köp en laddtrycksklocka från en FT, eller en ny justerbar tryckklocka från tex BSR, alternativt pysventil eller laddtrycksstyrning.

Ladda inte för mycket med originalchip, då är det risk för spikningar och haveri, bör inte gå över 0,6bar

Köp en laddtrycksmätare innan du börjar skruva, så du har koll på laddtrycket.


dyGGz skrev:
Min 945a ltt 2.0lit laddar 0.3 helt orginal men jag vill höja ladet lite, hur gör jag? ioförsig så skall den snart in o chippas du behöver jag inte höja laddtrycket eller?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
dyGGz V70D5
16 februari 2010 · 199 Inlägg

Okok tackar för svar, ulf har en tryckklocka till 940 för 750:- skall jag satsa på en sådan?
http://www.turbomeck.se/wastegate
Ett Autotech chip skall i bilen..
Digital laddtrycksmätare från biltema har jag. 0.3 i ladd visar den.

Eller är det lättare att bara slänga i en pysventil? vilken slang bör jag sätta ventilen på då?


mvh

Senast redigerat av dyGGz (16 februari 2010)

Man lever bara en gång
yoppe
30 december 2016 · 388 Inlägg

Att diskutera om den original laddar 0.25 eller 0.3 bar är kan lika väl variera på om det finns någon liten jävla grad i insug eller liknande, det är inte handbyggda motorer vi pratar om. 0.7 med original programvara på en ltt om du vill vara safe men 0.9 brukar funka och sedan finns det en ok fungerande knacksensor som oftast räddar upp det hela på dessa motorer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang