4065
Sök

E39 drar vatten

41 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
Tja fan

Har en E39 523 av årsmodell 2000 som börjat dricka vatten på sista tiden, märkte idag att den gick upp ovanför normal temperatur (nådde aldrig röda sträcket), så gick ut och fyllde på med vatten och glykol. Sen dess har den funkat bra igen, dock så om jag har över typ 22 grader i kupén så går inte motorn upp i normal temperatur, alltså den kommer mellan mitten och första stecket typ.
Har även märkt att den ryker rätt så mycket, kan de bero på att det är 15- grader ute kanske?

Sökt runt lite och kommit fram till lite saker här, oljan ser bra ut (inget kladd eller något från den), vattnet luktar inte olja eller avgaser och har inte märkt någonting med att han inte tänder på alla cylindrar när han är kall.

Kortfattning:
Drar vatten
Aldrig gått över röda strecket
Ryker rätt mycket, kan bero på 15- kanske?
Oljan ser bra ut
Vattnet ser bra ut

Tack på förhand smile

Evildan
6 januari 2017
Luktat på avgaserna? Luktar dom sött förbränner motorn kylarvätska.

Kännt på mattor i kupén? Är dom blöta och luktar sött här du läckage.

Kontrollerat hur tändstiften ser ut? Förbränner motorn vatten syns det på stiftet/stiften där läckaget finns.

Hur mycket kylarvätska går det åt?
4liter/10km eller det rör sig knappt i expansionen på 100km?

Trist vilket som.

10 166 Inlägg
6 januari 2017
Kompisen har en e39 520 där hans motor gick upp extremt i temp och vatten försvann ingen värme i kupen men tok varm motor och höll på jag började grunna och min tanke var vatten pumpen, Den lätt han då bytta och ny kylarvätska och rejäl luftning så har bilen fungerat efter det (var ca 2 veckor sedan)

Original vattenpump visade sig ha interna komponenter av plast så när detta börjar ge sig får man inge bra snurr på vattnet varpå inget varmvatten kommer in i kupen och inget varmvatten når kylaren.

hans bil har gott 35000 mil.

Ville bara flika in det då ni verkar ha liknande symptom (och ja avgaser ryker när det är kalt ute vissa mer vissa mindre.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

41 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
Djo skrev:
Kompisen har en e39 520 där hans motor gick upp extremt i temp och vatten försvann ingen värme i kupen men tok varm motor och höll på jag började grunna och min tanke var vatten pumpen, Den lätt han då bytta och ny kylarvätska och rejäl luftning så har bilen fungerat efter det (var ca 2 veckor sedan)

Original vattenpump visade sig ha interna komponenter av plast så när detta börjar ge sig får man inge bra snurr på vattnet varpå inget varmvatten kommer in i kupen och inget varmvatten når kylaren.

Ville bara flika in det då ni verkar ha liknande symptom (och ja avgaser ryker när det är kalt ute vissa mer vissa mindre.

Vattnet pumpas runt ordentligt, när jag har vatten så får jag värme.

41 Inlägg
6 januari 2017
Trådstartare
Evildan skrev:

Kontrollerat hur tändstiften ser ut? Förbränner motorn vatten syns det på stiftet/stiften där läckaget finns.

Trist vilket som.

Har även hört att kylet och expansionskärlet lätt spricker på dessa modeller? Kan det vara så?

Hällde i 4 liter och det försvann efter kanske 10 mil
Senast redigerat av MuIIeMeck (6 januari 2017)

10 166 Inlägg
7 januari 2017
MuIIeMeck skrev:
Djo skrev:

Vattnet pumpas runt ordentligt, när jag har vatten så får jag värme.

Var samma vissa för honom värmen kom och gick.

Stog han på tomgång så gick motorn upp i temp och iskalt i bilen funkade bättre när han körde men enbart en kortare sträcka innan han var tvungen att stanna. och för honom försvann vattnet fort riktigt fort.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 350 Inlägg
7 januari 2017
MuIIeMeck skrev:
Evildan skrev:

Trist vilket som.

Har även hört att kylet och expansionskärlet lätt spricker på dessa modeller? Kan det vara så?

Hällde i 4 liter och det försvann efter kanske 10 mil

Jo det stämmer, jag fick byta på min runt 23k mil. Då läcker det gärna in lite luft också, och luft i systemet = det överhettas gärna. Det är rätt känsligt för det. Fick lufta min varannan vecka ungefär, försvann kanske 2-3dl i veckan. Köpte ny kylare med expansionskärl från Tyskand för ~700kr. Passa även på att byta termostat, termostathus och vattenpump till en med aluminiumimpellrar med.

Sök