24 januari 2017
Trådstartare
Hej har som rubriken lyder en v70 2.5t -99 alltså gamla karossen med första elmotorn och behöver hjälp av något volvo snille. Annars bär det nog av mot skroten med fin bilen.
Så det började med att bilen började gå dåligt på tomgång och ej starta. (standard spjällhus symptom)
Så jag började såklart felsöka och koppla upp den för att se felkoder visade sig att de va kommunikations problem med spjället som väntat. Beställde därför spjäll av atech2 med rätt programmvara men ingen förbättring. Lämnade därför in bilen på volvo med nya spjället för att programmera det (skulle egentligen inte behövas enligt atech2). Men när mekanikern försökte omladda/uppdatera programvaran så slutade det vid ca 67% och kunde inte fortsätta. (nått kommunikations fel förmodligen?) Så efter de var de bara att ringa atech2 IGEN. Och dom är super schyssta och skickar ett nytt spjäll med annan programvara som kanske löser problemet, men fortfarande så blev de inte bättre.
Så när bilen fått stå en lång tid igen tog ja mig orken att köra in den ännu en gång till en annan volvo verkstad för de första stället hade ingen aning och verkade inte vilja ta besväret att fixa bilen. Så dom felsöker den och kollar om de fortfarande är spjället som spökar men säger att dom inte kan hitta något som tyder på de, efter att dom mätt olika kablage osv med multimeter samt kollat vakuum slangar med mera.
Så dom ringer mig efter 2 dar av felsökning och säger att dom inte hittar felet ochmåste börja ta tim betalt för felsökningarna från och med nu men jag sa självklart att de inte är nödvändigt för kan kosta mer än va bilen är värd.
Så nu står ja här med bilen som går dåligt på tomgång med lysande ETS lampa ibland (inte så ofta med nya spjället).
Batteriet slutar ladda under körning alltid efter ca 12-15min innan de ligger de stabilt på 13 volt tills de börjar sjunka. inget fel på generator enligt volvo verkstaden.
Om de spelar nån roll så lyser varningslampa för "trasig lampa" när ja bromsar, pga mina styling lyktor då de uppkom när ja bytte till dom.
Men som sagt den går att köra utan problem bara att den är orklös. (går max 40 på raksträcka)
Och bluddrar samt går ojämnt på tomgång.
Hjälp mig eller ska ja bara skrota den?
Mvh Dennis