Hallå allesammans! Jag är en ägare till en AUDI A6 AVANT 2.0 TFSI MULTITRONIC 170HK 2007.
I början utav sommaren 2016 fyllde min polare på alldeles för mycket olja. Vi åkte och tömde ut oljan ca 2-3 liter för mycket, på väg till verkstaden dog den en gång men startade efter ca 10min. Innan vi tömde den på olja så kom inte varvtalen över 3000 vilket jag tycker va väldigt konstigt. Vi åkte till en Audiverkstad där dom gjorde felsökning där dom påstod att turbon måste bytas. Läste senare att nyare bilar gör så när något är sönder så inte ska förstöra bilen mer. På väg hem från audiverkstaden så dog bilen helt och den har inte startat sedan dess. När jag försöker starta den så tänder den inte.
Hallå allesammans! Jag är en ägare till en AUDI A6 AVANT 2.0 TFSI MULTITRONIC 170HK 2007.
I början utav sommaren 2016 fyllde min polare på alldeles för mycket olja. Vi åkte och tömde ut oljan ca 2-3 liter för mycket, på väg till verkstaden dog den en gång men startade efter ca 10min. Innan vi tömde den på olja så kom inte varvtalen över 3000 vilket jag tycker va väldigt konstigt. Vi åkte till en Audiverkstad där dom gjorde felsökning där dom påstod att turbon måste bytas. Läste senare att nyare bilar gör så när något är sönder så inte ska förstöra bilen mer. På väg hem från audiverkstaden så dog bilen helt och den har inte startat sedan dess. När jag försöker starta den så tänder den inte.
Vad kan vara fel och vad kan man göra åt saken?
Det standardskittråkiga svaret; läs ut felkoder och se om det kan ge någon indikering på varför den nu inte startar.
Och ja, "nyare" (vet bilar på ~20 år där funktionen finns) har ofta ett "limp mode" som går in för att inte skada bilen mer, men att man det till trots ska kunna ta sig hem. More or less
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hej! Och har man inte felkodsläsare så är det det gamla vanliga: 1. Kolla gnista! 2. Kolla att bensinpumpen funkar! Samt...Ladda batteriet och kolla att det inte finns läckage någonstans genom att spraya på startgas runt insugets slangar. Går varvet upp finns det en läcka.