Primer innan spackel?

Chewgum
12 mars 2017 · 79 Inlägg

Ska rostlaga lite och undrar om man ska ha någon slags primer på plåten innan man smetar på spackel?

Har läst och vissa säger att man absolut inte ska ha någon primer för då sitter inte spacklet kvar och andra säger att man ska ha det. Hur blir det med rost om man inte använder primer innan spackel?

Vilken primer isåfall?

Djo
13 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Du kommer få likadana svar här.

Själv har jag provat lite olika och spackla direkt på plåten har fungerat bäst för mig.

Ska du ha grund innan ska du ha en speciell för funkar inte med vilken som, Viktigaste är i mitt tycke att du får färg på baksidan av plåten så fukten ej kan komma bakifrån för då spelar primer eller ej ingen roll alls. Så en tätt färg på baksidan av plåten och sen spackel epoxi och färg på utsidan då ska det hålla.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
13 mars 2017 ·

Men gör för guds skull inte som vissa klantarslen gör och kör runt med enbart spackel. Spackel suger åt sig fukt och rosten anländer likt amen i kyrkan.

caromania Forummoderator
13 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Precis, det viktigaste är att göra något direkt. Rost är en kemisk process som startar omedelbart. Ju mindre plåten exponeras för luften desto bättre är det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Chewgum
13 mars 2017 · 79 Inlägg

Min process ser ut så här efter studerande av metoder:

1. Gör plåtrent och rengör med silikonborttagning
2. Spackla
3. Rostkyddsprimer (?)
4. Grundfärg
5. Lack
6. Klarlack

förhoppningsvis har jag inte strulat till något

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 mars 2017 · 14 007 Inlägg

Evildan skrev:
Men gör för guds skull inte som vissa klantarslen gör och kör runt med enbart spackel. Spackel suger åt sig fukt och rosten anländer likt amen i kyrkan.

Sånt där har man sett alltför mycket av. Man ser hur rosten börjar krypa runt spackelfläckarna. Spackel är poröst liksom grundfärg.

Man brukar säga att grundfärg skyddar plåten och lacken skyddar grundfärgen. Man måste sålunda ha båda för att det ska bli bra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
ehedman
13 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Hur var det nu, ska man spackla eller prima först? Därom tvista de lärde.

Du kan använda dig av olika guider från tillverkarna. Länkar till två olika:
Hagmans
Tipro

Oavsett vilken väg du går - håll dig till samma fabrikat.

Senast redigerat av ehedman (13 mars 2017)

mb_pucken
13 mars 2017 · 5 083 Inlägg

Jag kör följande,
Plåtrent.
Epoxiprimer.
Spackel.
Grund.
Topplack.
Rengör mellan varje lager och efter slip.
Aldrig fått problem än så länge.

Gillar inte att spackla direkt på plåt då spackel suger fukt. Ett litet stenskott så kommer rosten.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 mars 2017 · 14 007 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag kör följande,
Plåtrent.
Epoxiprimer.
Spackel.
Grund.
Topplack.

Rengör mellan varje lager och efter slip.
Aldrig fått problem än så länge.

Gillar inte att spackla direkt på plåt då spackel suger fukt. Ett litet stenskott så kommer rosten.

Jag tycker detta är helt rätt!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chewgum
13 mars 2017 · 79 Inlägg

Är det någon som vet en bra epoxiprimer? Hagmans 2K CA Primer kostar ju som fan och den har gått ut??

Djo
13 mars 2017 · 10 157 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag kör följande,
Plåtrent.
Epoxiprimer.
Spackel.
Grund.
Topplack.
Rengör mellan varje lager och efter slip.
Aldrig fått problem än så länge.

Gillar inte att spackla direkt på plåt då spackel suger fukt. Ett litet stenskott så kommer rosten.

Jo men får du ett stenskott så drar spacklet åt sig fukten hursom du kanske slipper rosten men du får då spackel sprickor istället då fukten samlas mellan spacklet och epoxin och sen rostar det tillslut ändå. Så det är väll lite pest eller kolera där.

Jag kör direkt på plåten nuförtiden tycker det funkar bättre.

Detta är en smaksak men jag har gått ifrån färg innan spackel metoden faktiskt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
13 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Chewgum skrev:
Är det någon som vet en bra epoxiprimer? Hagmans 2K CA Primer kostar ju som fan och den har gått ut??

1 liter 350kr på mekonomen enklast svänga in där finns biligare på andra ställen om man söker lite.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
SportPilot Ubåtsingenjör
14 mars 2017 · 7 217 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag kör följande,
Plåtrent.
Epoxiprimer.
Spackel.
Grund.
Topplack.
Rengör mellan varje lager och efter slip.
Aldrig fått problem än så länge.

Gillar inte att spackla direkt på plåt då spackel suger fukt. Ett litet stenskott så kommer rosten.

så här gör jag också

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 mars 2017 · 14 007 Inlägg

Chewgum skrev:
Är det någon som vet en bra epoxiprimer? Hagmans 2K CA Primer kostar ju som fan och den har gått ut??

Vad menar du med att "den har gått ut"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chewgum
14 mars 2017 · 79 Inlägg

Vettemannen skrev:

Chewgum skrev:
Är det någon som vet en bra epoxiprimer? Hagmans 2K CA Primer kostar ju som fan och den har gått ut??

Vad menar du med att "den har gått ut"?

/Benny

Tycker den var svår att hitta på internet. Men jag har köpt den nu så får la se hur det går...

Chewgum
19 mars 2017 · 79 Inlägg

Det var inte lätt första gången haha...ska man slipa med slippapper på "grundfärgen" ? Jag fick slipa ner epoxy primern ( jag penslade på för mycket antar jag sad ) för att få det jämt mellan den gamla lacken och den plåterna ytan som jag slipade ner.

Jag tror den gamla lacken är så jäkla matt också så den nya lacken ser ju ut som ett lite tjockt lager på plåten och det är ju inte fint hmm

Senast redigerat av Chewgum (19 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang