Byta motor. vad behöver jag tänka på?

samuelz
21 mars 2017 · 16 Inlägg

Jag har tänkt byta motor i min camaro 84 sitter en 2.8l v6 nu och jag känner att en v8:a hade vart lite roligare.

Min tanke är att köpa en cheva van och sno det som behövs från den och stoppa i camaron.

Men då undrar jag vad man kan behöva tänka på vid besiktning och så.

har läst runt lite och förstår att det handlar om avgasvärden och vridmoment hos besiktningen.

Hur vet jag om motorn är inom ramarna för just min bil?
Kommer jag behöva byta bromsarna också?
vad mer kan strula till det?

Samma kaross finns ju med v8 som orginal också. Även fast dom kanske inte kollar att det är rätt motor under huven på besiktningen känns det jobbigt om olyckan är framme och det blir massa försäkringsproblem.

Känns bättre att få det rätt på papper också.

värt att nämna är att det är en flyttgodsbil också.

såhär står det på transportstyrelsen:

F97B INFÖRTS TULLFRITT
T31M DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG
(BENSIN) RESPEKTIVE RÖKTÄTHET OCH KÖLDSTARTANORDNING (DIESEL)
(DISPENSAVGIFT 7000 KR)

Senast redigerat av samuelz (21 mars 2017)

CC72
21 mars 2017 · 1 661 Inlägg

En gen 3 Camaro med en åtta i brukar inte vara så dyra. Jag tror du sparar dig både tid och besvär genom att sälja den du har idag och köpa en färdig. Åttan från en VAN är heller ingen superrolig motor så ska du lix stoppa ner något annat så sikta in dig på en äldre eller en mycket nyare motor som ger mer effekt.

Lommen
22 mars 2017 · 273 Inlägg

Jag tror du kommer billigare undan och absolut med mycket mycket mindre jobb om du säljer den du har och köper en färdig, Siktar du på en cheva van så vet jag inte vilken modell du tänkt dig eftersom inget av dom alternativen som vanligen sitter i van är speciellt roliga.. Om jag mot all förmodan skulle ge mig på ett motorbyte så skulle jag nog öppna börsen o sikta på en big block åtminstone.

samuelz
22 mars 2017 · 16 Inlägg

Jag förstår hur ni tänker och så men jag har köpt den här bilen mest för att lära mig mecka. så själva motorbytet är syftet att lära sig byta motor. har kommit över en 350-motor med kompletta grejer nu för en hyffsad peng. Jag vill ju inte låta grinig nu men jag vill förtydliga att min fråga är inte om jag ska göra ett motorbyte utan hur det ska gå till för att få den laglig. Jag uppskattar er input men nu fick jag bilen billigt och vill göra så mycket som möjligt själv.

therealpinto
23 mars 2017 · 39 Inlägg

Chevrolet har inte lämnat några generella uppgifter om effekt/vridmoment i den årsmodellen av Camaro så normalt sett accepterar besiktningsorganen att man ökar effekten med 20% och vridmomentet med 10% jämfört med bilens originalmotor (V6 i ditt fall). Det gör att det kan bli svårt att klara ett enkelt motorbyte till V8, det beror på sexans data.

Gustaf

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang