Volkswagen Golf 1.6 -99 Dör/Rycker vid acc

dan1738
27 mars 2017 · 1 Inlägg

Tjena! Jag besitter en Golf 1.6 från -99, och detta problem hände mig i torsdags förra veckan.

Jag var påväg från en vän ca 5mil bort, och var tvungen att tanka innan jag begav mig. Väl när jag hade tankat och kört ca 4mil (tankade halvtank), så dör bilen helt plötsligt när jag ligger i ca 100 knyck, mitt på E22an. Som tur var kunde jag rulla in på en skogsväg. När jag försökte få igång den så small de från avgasröret flertal gånger och det var väldigt svårt att få igång den. Tillslut gick det, men när jag begav mig ut på vägen igen så ryckte den något enormt vid acceleration upp till 50-60, sen flöt det på hyfsat.

Köpte två olika vätskor som jag blev tipsad om (kommer ej ihåg namn), som jag hällt i tanken, men det har inte gjort någon skillnad.
Idag när jag åter igen var ute på E22an för att jag skulle till en vän som skulle kolla på den, så dör den IGEN. Och får då rulla in till sidan, men fick igång den igen. Och åter igen hackade den vid acceleration.
Alltså funkar den precis som den ska i "början av mina bilfärder" för att sedan lägga av när den blir varm.
Dock så testade min kompis den och körde en bra stund och gasade på rejält, men då hände ingenting, förutom att den hackade vid låg hastighet.

Han misstänker att det kan vara bränslefiltret eller ha något med liknande saker att göra.
Hur som helst, så ska jag lämna in den snart men det gör mig på så sjukt dåligt humör då jag inte vet vad felet är och går runt och oroar mig..
P.S, kan vara värt att tillägga att jag knappt kan nånting om bilar.

spillolja
27 mars 2017 · 4 025 Inlägg

DEt första man skulle kunna kolla upp är bränslepumpen, lyft på baksätesdynan och lyssna efter onormalt rytmiskt ljud när motorn är i gång, ett fel jag råkade ut på min 00:a  vilket berodde på att bränslepumpens kommunator var helt genomsliten, men bilen kämpade till sista sucken

annasr kan man evt. läsa ur felkoder med en sådan:
http://www.ebay.com/itm/132108392468

diagnostikuttaget finns framför växelspaken bakom en list

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang