Skoda Octavia RS 1.8T 2002 - EPC/motorlampa lyser

Peugeot_Power
30 mars 2017 · 59 Inlägg

Tja! Min andra dag som skoda ägare och det första felet har tittat fram hmm

Hade kört runt hela dagen, både i solsken och snö, motorväg och stadskörning, och på kvällen lyste motorlampa eller EPC som den heter i manualen.

Bilen går utmärkt (körde hem när den börja lysa, drygt 5km) men tomgången gick upp till ca 2000 varv efter jag stannat och startat.

Enligt skodaklubben är det oftast bromsindikatorn, luftmassemätaren eller gasspjället som felar. Eftersom tomgången gick upp antar jag att det inte är ett simpelt elfel, utan troligtvis nånting motormässigt.

Nån som kan hålla med mig eller har hört/haft felet själv? Alla svar uppskattas smile

Mvh

Mrsaab99turbo
31 mars 2017 · 103 Inlägg

Prova att byta bromsljuskontakten vid bromspedalen och ta bort felkoden. Ett relativt vanligt fel på bl.a. Skoda.
Hoppas att det hjälper

Peugeot_Power
31 mars 2017 · 59 Inlägg

Skicka in bilen på verkstad, de kom fram till att det var tempgivaren till kylaren som gjort sitt, och den vill alltså inte stängas längre = bilen kommer inte över 70c

2300kr skulle dom ha, ganska saftigt när jag köpte den för 18k igår... Tror ni man kan byta den lätt eller kanske till och med köra med bilen utan att byta den?

it_mutt Avstängd
31 mars 2017 · 10 388 Inlägg

Peugeot_Power skrev:
Skicka in bilen på verkstad, de kom fram till att det var tempgivaren till kylaren som gjort sitt, och den vill alltså inte stängas längre = bilen kommer inte över 70c

2300kr skulle dom ha, ganska saftigt när jag köpte den för 18k igår... Tror ni man kan byta den lätt eller kanske till och med köra med bilen utan att byta den?

Givaren styr inte kylaren...temostatet kanske dom sa?

Givaren gör minst en sak; skickar info till ecun. I vissa fall är det en dubbelgivare, som skickar info dels till ecun och dels till kombiinstrumentet.

Termostatet öppnar och stänger vattenflödet (till kylaren, more or less), så att bilen håller sin arbetstemp.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Peugeot_Power
31 mars 2017 · 59 Inlägg

it_mutt skrev:

Peugeot_Power skrev:
Skicka in bilen på verkstad, de kom fram till att det var tempgivaren till kylaren som gjort sitt, och den vill alltså inte stängas längre = bilen kommer inte över 70c

2300kr skulle dom ha, ganska saftigt när jag köpte den för 18k igår... Tror ni man kan byta den lätt eller kanske till och med köra med bilen utan att byta den?

Givaren styr inte kylaren...temostatet kanske dom sa?

Givaren gör minst en sak; skickar info till ecun. I vissa fall är det en dubbelgivare, som skickar info dels till ecun och dels till kombiinstrumentet.

Termostatet öppnar och stänger vattenflödet (till kylaren, more or less), så att bilen håller sin arbetstemp.

Termostaten var det, och kom fram till att jag skiter i att fixa det för tillfället, då dem nollställde felkoden (eller vad man nu gör med en ODB) och enda nackdelen är att AC:n inte hettar på som den ska, men hellre att motorn går lite kallt nu i vår än att den kokar smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2017 · 17 478 Inlägg

Peugeot_Power skrev:

it_mutt skrev:

Peugeot_Power skrev:
Skicka in bilen på verkstad, de kom fram till att det var tempgivaren till kylaren som gjort sitt, och den vill alltså inte stängas längre = bilen kommer inte över 70c

2300kr skulle dom ha, ganska saftigt när jag köpte den för 18k igår... Tror ni man kan byta den lätt eller kanske till och med köra med bilen utan att byta den?

Givaren styr inte kylaren...temostatet kanske dom sa?

Givaren gör minst en sak; skickar info till ecun. I vissa fall är det en dubbelgivare, som skickar info dels till ecun och dels till kombiinstrumentet.

Termostatet öppnar och stänger vattenflödet (till kylaren, more or less), så att bilen håller sin arbetstemp.

Termostaten var det, och kom fram till att jag skiter i att fixa det för tillfället, då dem nollställde felkoden (eller vad man nu gör med en ODB) och enda nackdelen är att AC:n inte hettar på som den ska, men hellre att motorn går lite kallt nu i vår än att den kokar smile

Hade förvånat mig mycket om AC ger värme i kupé. Men förstår vad du menar.
I många äldre bilar kan man byta termostat själv utan alltför mycket mekvana. Har du kollat den möjligheten? Själva termostaten kostar inte mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Peugeot_Power
1 april 2017 · 59 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Peugeot_Power skrev:

it_mutt skrev:

Givaren styr inte kylaren...temostatet kanske dom sa?

Givaren gör minst en sak; skickar info till ecun. I vissa fall är det en dubbelgivare, som skickar info dels till ecun och dels till kombiinstrumentet.

Termostatet öppnar och stänger vattenflödet (till kylaren, more or less), så att bilen håller sin arbetstemp.

Termostaten var det, och kom fram till att jag skiter i att fixa det för tillfället, då dem nollställde felkoden (eller vad man nu gör med en ODB) och enda nackdelen är att AC:n inte hettar på som den ska, men hellre att motorn går lite kallt nu i vår än att den kokar smile

Hade förvånat mig mycket om AC ger värme i kupé. Men förstår vad du menar.
I många äldre bilar kan man byta termostat själv utan alltför mycket mekvana. Har du kollat den möjligheten? Själva termostaten kostar inte mycket.

Mina biltermer är inte speciellt bra, men ja smile Som sagt haynes bok beställd, och jag antar att även den dummaste kan byta en termostat (mekade ändå moppe i 3 år) så kanske skulle testa att göra det själv! Ingen panik att fixa det just nu, bilen går perfekt utom att det tar tid för den att bli varm nu i regnvädret!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 april 2017 · 13 742 Inlägg

läs ur felkoderna så kommer du garanterat hitta svaret..

men spontant så är det gasspjället smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Peugeot_Power
3 april 2017 · 59 Inlägg

Growe skrev:
läs ur felkoderna så kommer du garanterat hitta svaret..

men spontant så är det gasspjället smile

Hörde också att det var ett vanligt fel, men dem har inte visat nån felkod. Felkoden var tydligen termostaten till kylaren, så den ska jag byta en vacker dag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang