Kan man tvätta gammal lack i maskintvätt?

Skrakl
5 april 2017 · 2 Inlägg

Jag har en Volvo 945 från -96 som står och samlar smuts utanför huset. De nyare bilarna jag har kör jag bara in i en automat på närliggande mack men nu har några kompisar varnat mig för att göra detsamma med äldre lack. Det ska tydligen göra den matt och eländig. På grund av ryggproblem är tvätta för hand inte ett alternativ annat än snabb avsklöjning med högtryck.

Frågan lyder:
Ligger det nånting i vad de säger? Ska jag skita i det och köra in bilfan I tvätten och hoppas på att det inte blir så illa?
Den är riktigt fin i lacken, så jag bestämde mig för att fråga istället för att köra in och se vad som händer.
Tacksam för svar!

Presidento Of World
5 april 2017 · 3 306 Inlägg

Kör

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
ehedman
5 april 2017 · 1 966 Inlägg

Lägg (vid behov) på kallavfettning nästan upp till rutorna, vänta någon minut, lägg på alkalisk avfettning över hela bilen, vänta några minuter och spola sedan med högtryckstvätt.

Senast redigerat av ehedman (5 april 2017)

jaka54
5 april 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tror de på jultomten också??
Klart du kan tvätta vilken lack som helst, när som helst, var som helst!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april 2017 · 17 380 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tror de på jultomten också??
Klart du kan tvätta vilken lack som helst, när som helst, var som helst!

Håller med Jaka i detta fallet. Fråga dina polare om påskharen kommer sent i år... Tvätta på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Skrakl
5 april 2017 · 2 Inlägg

Tack så mycket för alla svar, blir att köra in den till OKQ8 vid tillfälle.

Vad gäller mina polares tro på tomtar och liknande vet jag inte men eftersom min kunskap kring lack är så nära noll man kan komma är det fullt möjligt att jag fallit för ett försenat aprilskämt.

Tack igen, ha det!

Mack Forum- och sitemoderator
5 april 2017 · 26 113 Inlägg

Skrakl skrev:
Tack så mycket för alla svar, blir att köra in den till OKQ8 vid tillfälle.

Vad gäller mina polares tro på tomtar och liknande vet jag inte men eftersom min kunskap kring lack är så nära noll man kan komma är det fullt möjligt att jag fallit för ett försenat aprilskämt.

Tack igen, ha det!

Det är aldrig fel att ställa frågor. Bara bra tycker jag att du tar det säkra före det osäkra.
Som sagt, torde inte vara några problem att tvätta i en hall.

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang