2910
Sök

Volvo 740 GL -88 B230F, Pendlande tomgång och orkelslös. Felkod: Lambdareglering

8 Inlägg
6 april 2017
Trådstartare
Hej!

Har en Volvo 740 GL -88 B230F, när man startar den (inte svårstartad) så rusar den en aning på tomgång ca 1500 rpm, sen brukar den lägga sig på 800-1000 rpm. Men imellanåt kan den börja hacka på 400-500 rpm på tomgång. Den dör dock aldrig.
När man står på tomgång och gasar så hackar/bluddrar den till på lägre varv, men högre varv är inga problem.

När man kör, så är den otroligt orkeslös.
Inga problem att köra, tjuvrycker inte eller liknande. Utan bara extremt slö, nästan som att den inte får fram ordentligt med soppa?
Ger felkoder:
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
1-2-1  Signal från luftmassemätare
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

Provade koppla ut lmm och då gick den pissdåligt, så då borde väl man kunna utesluta lmm? För hade den varit trasig, så borde den väl gått lika som med den ikopplad?
Inga varningslampor som lyser heller.

Nu till min fråga: Vad är det som gör att den ger dom felkoderna?
Ska kolla lambdasonden, ska försöka kolla så att den får ordentligt med soppa samt kolla efter tjuvluft.

Är det något annat som kan ge dom felkoderna, som jag kan kolla samtidigt?
Ska även tillägga att jag är ingen mekaniker, så är ingen expert på att felsöka.. men vill inte chansa och byta massa grejer i onödan..

Har ingen bil att köra med nu, så vore otroligt tacksam för svar! smile

5 890 Inlägg
7 april 2017
Låter som att lambdasonden är dålig med tanke på dina symptom.

Prova koppla ur lambdasonden, går den bra då så har du hittat felet.
Och ett tips om du ska byta lambdasond, köp inte biltemas då dom oftast bara håller 1000mil utan köp en äkta bosch för det dubbla priset då den håller 10ggr längre.

4 234 Inlägg
7 april 2017
Man kan mäta spänningen ut från sonden  (svart ledare)  där det bär ligga runt  600-900mV  är den lägre eller inte ger något så är den kass.
Man kan även lossa på kontaktdonet för att se att den inte går sämre eller fetare om den inte gör det så är den troligen felaktig.

man kan ta en 1/3 del E85 etanol i bensinen för att se om den då går lite bättre

troligen en 3 trådare   en 4 -trådare kan användas  man lämnar då jorden fri (grå ledare)
http://www.ebay.com/itm/111440669256
http://www.ebay.com/itm/181650901899

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

8 Inlägg
7 april 2017
Trådstartare
Hmm, okej. Ska prova dra ur kontakten till lambdan då, så får jag se om den går bättre.
Har ni några andra ideér, vad det skulle kunna vara om lambdan inte är problemet.
Känslan säger ju att det är antingen lambdan, bränslet eller möjligtvis tjuvluft.

Spillolja: Menar du att man ska mäta med multimeter eller? Förstår inte riktigt det där med 3/4 trådare, ska man mäta med dom eller ska dom bytas? Är somsagt ingen mekaniker.. wink

4 234 Inlägg
7 april 2017
en 3 trådare:
har 2 ledare för uppvärming  (vit färg är vanligt)  matas med 12 volt, vanligen parallelkopplad med bränslepumpen
den kvavarande är själva lambdasignalen  vanligen en svart ledare, det är på denna man mäter signalen till jord

en 4-trådare har ytterliggare en ledare en extra jord som vanligen är grå  som oftast går till höljet

när lambdasonden är död så går motorn med en för fet blanding  och det märks då ingen skillnad om man kopplar bort den
Senast redigerat av spillolja (7 april 2017)

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

8 Inlägg
8 april 2017
Trådstartare
Ahh okej, då förstår jag. Tack för svaren. smile

Sök