4237
Sök

BMW 328 E46, höger bakhjul(låter det som) gnisslar

5 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
Tjenare..

Min bil började med att ge ifrån sig ett gnisslande/knackande ljud vid gaspådrag för ett tag sen eller vid ojämn väg, typ vid gupp och dylikt. Det var väldigt frekvent, dvs om jag släppte gasen helt och sen tröck på så lät det i början, dock endast en riktigt kort stund.  Idag när jag var ute började ett ganska metalliskt gnissel ljud låta hela tiden, vare sig jag gasa eller motorbromsa. Ljudet ökade med farten men det tidigare problemet verkade vara borta! Ljudet verkar komma någonstans från bilens högra bakdel, misstänker runtikring hjulet.

Hur som, nu låter det ju i ett. Ska testa fara ut med bilen snart igen å se om det fortsätter...  Det l

En annan sak som har hänt ett fåtal gånger är att det känns som att bilen's bak hoppar till och slutar driva just när man ska iväg, dvs från stillastående. Brukar då lägga i baken och sen bara köra..

Någon som har en aning vad som är anledningarna till detta? : /

Tack på förhand.

7 869 Inlägg
27 januari 2016
Har du hissat högra bakhjulet och roterat det?
Kan vara en sten som fastnat mellan bromsskivan och bromsoket eller skyddsskölden?
Alternativt kan ett bromsbelägg till parkeringsbromsen lossnat från bromsbacken och kilat in sig i trumman?
Det senare inte otroligt eftersom det släpper när du backar.

5 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
Det var "pinnen" från skölden som håller  backen som rostat sönder!

Sök