4219
Sök

Motorras efter kamremsbyte på Renault megane

1 Inlägg
18 april 2017
Trådstartare
Har en Renault Megane -99, 1,4 bensin, som är (var) i mycket gott skick och bara gått knappt 5000 mil. Kamremmen byttes pga tid i somras. Nu fick jag ett motorhaveri där en ventil gått av och åkt ner i cylindern. Verkstaden (samma som bytte kamremmen) säger att kamremmen sitter rätt och tror att haveriet beror på att ett knaster lossnat.
Kan det stämma? Försöker dom dölja att de gjort fel med spännhjulet eller liknande? Någon som har erfarenhet av knaster som lossnar sådär?

Forummoderator
18 410 Inlägg
18 april 2017
Tobbeda skrev:
Har en Renault Megane -99, 1,4 bensin, som är (var) i mycket gott skick och bara gått knappt 5000 mil. Kamremmen byttes pga tid i somras. Nu fick jag ett motorhaveri där en ventil gått av och åkt ner i cylindern. Verkstaden (samma som bytte kamremmen) säger att kamremmen sitter rätt och tror att haveriet beror på att ett knaster lossnat.
Kan det stämma? Försöker dom dölja att de gjort fel med spännhjulet eller liknande? Någon som har erfarenhet av knaster som lossnar sådär?

Och remmen byttes i somras och maskin rasar nu så kan det inte vara verkstadens fel. Dags för ny bil för din del tyvärr.

10 166 Inlägg
18 april 2017
Dom kan inte gjort något fel som havererar först nu punkt. Bara köra på skroten och köpa en annan bil tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

3 138 Inlägg
18 april 2017
Alt hinka i en fräsch morot om du har någon händig kompis som vill hjälpa dig.

Forummoderator
18 410 Inlägg
18 april 2017
viccoA skrev:

Jag tror inte TS är så motorkunnig. Eller? Sen kan jag tänka mig ett rätt hyfsat antal orsaker till att denna vagn bör bli återvunnen på en skrot.

Sen tror jag inte att en fräsch morot i maskinrummet hjälper... smile

10 166 Inlägg
18 april 2017
viccoA skrev:

En begagnad motor kostar oftast mer än bilen är värd på gamla Renaulter.

Möjligen dom hinkar ur motorn på en själv plocks skrot men tror det är över TS nivå.

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 410 Inlägg
18 april 2017
Djo skrev:
viccoA skrev:

Möjligen dom hinkar ur motorn på en själv plocks skrot men tror det är över TS nivå.

En Megane från denna årgång har en övernitisk startspärr. Elektronikkunskaper utöver de vanliga anbefalles.

10 166 Inlägg
18 april 2017
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:
viccoA skrev:

En Megane från denna årgång har en övernitisk startspärr. Elektronikkunskaper utöver de vanliga anbefalles.

Jo tack jag vet man lär rikta nyckeln snett upp genom fönstret mot taket när man låser upp för att det ska fungera och inte hela bilen ska låsa ihop sig.

Men startspärren ska ej påverkas av ett motorbyte.

Att dom är extremt rost benägna och överlag billigt byggda med enkla material och dålig kvalité gör inte det hela något bättre.

Men nej en så gammal megane är slit och släng bilar går dom sönder kör dom på skroten helt enkelt.

Forummoderator
18 410 Inlägg
18 april 2017
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:

Jo tack jag vet man lär rikta nyckeln snett upp genom fönstret mot taket när man låser upp för att det ska fungera och inte hela bilen ska låsa ihop sig.

Att dom är extremt rost benägna och överlag billigt byggda med enkla material och dålig kvalité gör inte det hela något bättre.

Men nej en så gammal megane är slit och släng bilar går dom sönder kör dom på skroten helt enkelt.

TS lär nog märka vem av oss som har rätt i det fallet...

10 166 Inlägg
18 april 2017
Hybridsmurfen skrev:
Djo skrev:
Hybridsmurfen skrev:

TS lär nog märka vem av oss som har rätt i det fallet...

Vad i en motor menar du skulle påverka startspären ?

Sök