Saab 9-3 ttid med begränsad prestanda -08

jonus93
14 juni 2015 · 33 Inlägg

Tja försöker lösa ett problem på min flickväns bil som jag absolut inte förstår mig på!

Verkstaden har bytt bland annat bränslepumpen,flexröret och försökt felsöka den ett bra tag, utan någon framgång. Dem lyckades inte genomföra (stavning) "partikelfilter regnering" för att bilen dog hela tiden. Dem har även gått igenom diverse slangar.

Problemet är att så fort bilen får jobba lite (ex köra om eller åka ut på motorvägen) kommer larmet "begränsad prestanda" upp och gör att bilen går i felsäkert läge och går ungefär som en epa (ca 80 max). I början gick det att starta om bilen och systemkontrollen som görs i början när man startar bilen visade då "kontroll ok" men nu blir det "begränsad prestanda" så fort bilen startas. Är de någon som har haft liknande problem eller har den kunskapen om just saabs system?

Innan bilen var inne på verkstad fick bilen ibland för sig att även dö utan anledning, detta löstes genom att bara stanna och vrida på nyckeln så gick den igen. Men det verkar ju som sagt vara borta för tillfället(?!)

Vore tacksam för all hjälp som går att få. De här är bilens sista hopp annars åker den till skroten, vilket vore synd.

Gizmojohan
15 juni 2015 · 3 295 Inlägg

Hör med Nordictuning. Dom vet nog vart felet ligger.

CadillacBLS
30 januari 2017 · 10 Inlägg

Läser denna gamla tråd. Vad var problemet? Har ungefär samma problem undantaget att den nu övergått i att sätta Begränsad Prestanda efter varje start.

amazinjoey
30 januari 2017 · 1 138 Inlägg

CadillacBLS skrev:
Läser denna gamla tråd. Vad var problemet? Har ungefär samma problem undantaget att den nu övergått i att sätta Begränsad Prestanda efter varje start.

Kolla felkoderna , rengör spjällhuset , googla reset limp mode

CadillacBLS
1 februari 2017 · 10 Inlägg

Får inte fram några felkoder, motorlampan tänds aldrig utan enbart begränsad prestanda vilken släcks efter omstart. Sedan rycker bilen vid högre farter och speciellt vid acceleration för att slutligen tappa kraft varpå "Begränsad prestanda" meddelas.

Misstänker partikelfiltret men det kanske är för enkelt?

amazinjoey
1 februari 2017 · 1 138 Inlägg

CadillacBLS skrev:
Får inte fram några felkoder, motorlampan tänds aldrig utan enbart begränsad prestanda vilken släcks efter omstart. Sedan rycker bilen vid högre farter och speciellt vid acceleration för att slutligen tappa kraft varpå "Begränsad prestanda" meddelas.

Misstänker partikelfiltret men det kanske är för enkelt?

Kör dig på 3000rpm i några mil och se ifall de blir bättre , så man rensa DPF i dessa bilarna

CadillacBLS
2 februari 2017 · 10 Inlägg

OK. Testar.
/Tack för tips.

JKDesign
2 februari 2017 · 4 442 Inlägg

CadillacBLS skrev:
OK. Testar.
/Tack för tips.

Hade samma problem på saab 9-3 2008 ttid aero, då var det styrboxen som hade ballat ur. Gick att starta om och så funka det en stund, men samma fel återkom sen igen.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
CadillacBLS
2 februari 2017 · 10 Inlägg

Styrbox, låter dyrt. Körde hem, 3-3,5 mil på 4:an dryga 3000 varv/m,  återstår att se om det gjort något för problemet.

Senast redigerat av CadillacBLS (2 februari 2017)

jonus93
5 februari 2017 · 33 Inlägg

Oj har för mig att de löste sig efter ett x antal flaskor "rengör bränslesystem" bilen åkte nämligen in på verkstad och liknade en regnskog i tanken om jag inte minns helt fel(?!)

CadillacBLS
20 april 2017 · 10 Inlägg

Inte min tråd men har beskrivit liknande fel i ett par tidigare inlägg. Fick bilen diagnostiserad med AutoCom-instrument idag. En felkod fanns lagrad som inte synts med min ELM 327. Det var varken partikelfilter, styrbox eller regnskog i tanken. Felet visade sig vara en spricka i den grova tryckslangen till höger om motorn (sett framifrån)

Felsökning, slang och arbete landade på 1.600:-

Tråkiga pengar men värt varje krona...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang