Ta bort ljuddämpare!

AiXoR
6 maj 2009 · 57 Inlägg

Har ganska precis köpt mig min förstabil en Volvo 740 -89, funderar då på att sätta dit en sportljuddämpare samt byta ut en ljuddämpare mot ett rakt rör.

Då undrar jag hur komplicerat det är att byta ut en ljuddämpare mot ett rakt rör samt måste jag köpa nya fästen eller funkar de gamla?

Tråden kan bli en samlingstråd för detta. Håll koll på vilka inlägg som är aktuella /Mod

JFU104
6 maj 2009 ·

AiXoR skrev:
Har ganska precis köpt mig min förstabil en Volvo 740 -89, funderar då på att sätta dit en sportljuddämpare samt byta ut en ljuddämpare mot ett rakt rör.

Då undrar jag hur komplicerat det är att byta ut en ljuddämpare mot ett rakt rör samt måste jag köpa nya fästen eller funkar de gamla?

Om du ska köpa tex en jappsdämpare, vilket jag personligen skulle rekomendera, så är det inte så svårt. Kapa bara av sista burken, gubbkröken eller vad du nu vill kalla det. sen har jag för mig att man köper en sak att ha imellan orginalröret och dämparen så den passar smile vet inte om man får med det eller så, kanske beror på vart man köper.. har grövre avgassystem på min så jag är inte riktigt säker. men det blir bra som fan! Lycka till! smile

AiXoR
6 maj 2009 · 57 Inlägg

JFU104 skrev:

AiXoR skrev:
Har ganska precis köpt mig min förstabil en Volvo 740 -89, funderar då på att sätta dit en sportljuddämpare samt byta ut en ljuddämpare mot ett rakt rör.

Då undrar jag hur komplicerat det är att byta ut en ljuddämpare mot ett rakt rör samt måste jag köpa nya fästen eller funkar de gamla?

Om du ska köpa tex en jappsdämpare, vilket jag personligen skulle rekomendera, så är det inte så svårt. Kapa bara av sista burken, gubbkröken eller vad du nu vill kalla det. sen har jag för mig att man köper en sak att ha imellan orginalröret och dämparen så den passar smile vet inte om man får med det eller så, kanske beror på vart man köper.. har grövre avgassystem på min så jag är inte riktigt säker. men det blir bra som fan! Lycka till! smile

Tackar för snabbt svar! Funderar även på att ta lös mittersta ljuddämparen och ersätta den med ett rakt rör är detta komplicerat?

Jublub
6 maj 2009 · 187 Inlägg

Tycker INTE du ska köpa en jappsdämpare, ser så grymt fult och fel ut. Köp en simonsdämpare på mekonomen å smeta på, funkar finfint!
Fast det är ju såklart ditt val smile

Ford Taunus "Turbo" (1982)
_IsakssoN_
6 maj 2009 · 310 Inlägg

why japsdämpare ?
du får ju inte extra hästkrafter.. sen låter de bara förjävligt.. tar du dessutom bort mellandämparen så kommer "bilen" förmodligen låta som en volvo BM..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
AiXoR
6 maj 2009 · 57 Inlägg

Har kollat omkring på diverse forum och såg då att bilen går sämre när man tar bort ljuddämparna om man inte har turbo.
Vill dock ha en bil med lite vassare ljud men ska ändå gå bra. Funderar då på att byta ut bakre ljuddämpare mot en med större utblås, blir detta någon större skillnad jämfört med original?


*Edit* Såg nu att många var emot japsdämparna. Skall jag satsa på en "simons" istället?

Senast redigerat av AiXoR (6 maj 2009)

Mack Forum- och sitemoderator
6 maj 2009 · 26 147 Inlägg

AiXoR skrev:
Har kollat omkring på diverse forum och såg då att bilen går sämre när man tar bort ljuddämparna om man inte har turbo.
Vill dock ha en bil med lite vassare ljud men ska ändå gå bra. Funderar då på att byta ut bakre ljuddämpare mot en med större utblås, blir detta någon större skillnad jämfört med original?


*Edit* Såg nu att många var emot japsdämparna. Skall jag satsa på en "simons" istället?

Svar: Ja.

En sugmotorn i sig behöver ett visst mottryck för att den skall gå optimalt. Det är därför den kan gå sämre om man tar bort ljuddämparna. Bara att byta ut bakre dämparen gör mycket, kan meddelas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
AiXoR
6 maj 2009 · 57 Inlägg

AirOne skrev:

AiXoR skrev:
Har kollat omkring på diverse forum och såg då att bilen går sämre när man tar bort ljuddämparna om man inte har turbo.
Vill dock ha en bil med lite vassare ljud men ska ändå gå bra. Funderar då på att byta ut bakre ljuddämpare mot en med större utblås, blir detta någon större skillnad jämfört med original?


*Edit* Såg nu att många var emot japsdämparna. Skall jag satsa på en "simons" istället?

Svar: Ja.

En sugmotorn i sig behöver ett visst mottryck för att den skall gå optimalt. Det är därför den kan gå sämre om man tar bort ljuddämparna. Bara att byta ut bakre dämparen gör mycket, kan meddelas.

"Bara att byta ut bakre dämparen gör mycket, kan meddelas."

Menar du då att den går betydligt sämre om man endast byter ut bakre dämparen eller att ljudet blir något vassare?

Senast redigerat av AiXoR (6 maj 2009)

TSamuelsson
6 maj 2009 · 140 Inlägg

Jag har tagit bort sista ljuddämparen på min 960.
Märker ingen effekt förlust   fick bara ett riktigt gott ljud:)

Har en polare som tagit sista dämparen på 940 där äre ingen direkt skillnad heller.

Men  vad vet jag smile

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.
Volvo Amazon kombi "Volvo Amazon" (1968)
guwib
6 maj 2009 · 624 Inlägg

enklast är som ovanstående säger..fimpa bara sista burken,lätt som fan!
du behöver en skarvmuff upp till lagom storlek beroende på hur stort rör du vill ha ut sen.

who´s the man?
AiXoR
6 maj 2009 · 57 Inlägg

Tack för hjälpen! Nu blev det mycket klarare. big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
7 maj 2009 · 26 147 Inlägg

AiXoR skrev:

AirOne skrev:

AiXoR skrev:
Har kollat omkring på diverse forum och såg då att bilen går sämre när man tar bort ljuddämparna om man inte har turbo.
Vill dock ha en bil med lite vassare ljud men ska ändå gå bra. Funderar då på att byta ut bakre ljuddämpare mot en med större utblås, blir detta någon större skillnad jämfört med original?


*Edit* Såg nu att många var emot japsdämparna. Skall jag satsa på en "simons" istället?

Svar: Ja.

En sugmotorn i sig behöver ett visst mottryck för att den skall gå optimalt. Det är därför den kan gå sämre om man tar bort ljuddämparna. Bara att byta ut bakre dämparen gör mycket, kan meddelas.

"Bara att byta ut bakre dämparen gör mycket, kan meddelas."

Menar du då att den går betydligt sämre om man endast byter ut bakre dämparen eller att ljudet blir något vassare?

Ljudet blir vassare, och förhoppningsvis ingen förlust i antal hästkrafter. Det var det jag menade.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Blida
7 maj 2009 · 654 Inlägg

Bara genom att byta sista burken på äldre bilar vars dämpare hängt med ett tag så tjänar man oftast en del i effekt/acc.
Varför,jo för att gamla sotiga burkar hämmar genomflödet.Medan en ny kontra gammal tillåter mer flöde..Iaf ett tag!
Vad du sen väljer för dämpare till din bil är nog av mer ointressant karaktär då bara den sista dämparen knappast kommer påverka din motor och dess effekt så drastiskt, så vidare du inte har massa annat gjort med motorn och nuvarande avgsys är korken i att hämta mer effekt.

Skogsnissen
23 april 2017 · 62 Inlägg

Ligger på samma problem här... har försökt mig på att ta bort bakre ljuddämparen på min 940, lyckades med att ta bort fästena, trots att dem var rostiga! Men nu till de jobbiga, dämparen sitter kvar (förmodligen rostat fast). Har också tagit bort fästena från de där "gummigrejerna", som skall hålla uppe hela dämparn.

Har dock försökt rycka bort dämparn med handkraft, då jag inte har nån vinkelslip eller liknande, detta går inte märker jag... Vad vet ni? Hur kan man rycka bort bakre dämparn utan vinkelslip eller svets?

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Evildan
23 april 2017 ·

Skogsnissen skrev:
Ligger på samma problem här... har försökt mig på att ta bort bakre ljuddämparen på min 940, lyckades med att ta bort fästena, trots att dem var rostiga! Men nu till de jobbiga, dämparen sitter kvar (förmodligen rostat fast). Har också tagit bort fästena från de där "gummigrejerna", som skall hålla uppe hela dämparn.

Har dock försökt rycka bort dämparn med handkraft, då jag inte har nån vinkelslip eller liknande, detta går inte märker jag... Vad vet ni? Hur kan man rycka bort bakre dämparn utan vinkelslip eller svets?

Slå in en liten mejsel i rörskarven och bänd försiktigt, upprepa hela varvet runt, täck marken om du ligger ute med en sopsäck eller dylikt, och dränk röret i någon form av rostlösande spray.
Sedan är det bara att kavla upp ärmarna ta en PowerKing och börja kvällens motionspass med bända vrida ryckaövningar. Lycka till.

Skogsnissen
23 april 2017 · 62 Inlägg

Evildan skrev:

Skogsnissen skrev:
Ligger på samma problem här... har försökt mig på att ta bort bakre ljuddämparen på min 940, lyckades med att ta bort fästena, trots att dem var rostiga! Men nu till de jobbiga, dämparen sitter kvar (förmodligen rostat fast). Har också tagit bort fästena från de där "gummigrejerna", som skall hålla uppe hela dämparn.

Har dock försökt rycka bort dämparn med handkraft, då jag inte har nån vinkelslip eller liknande, detta går inte märker jag... Vad vet ni? Hur kan man rycka bort bakre dämparn utan vinkelslip eller svets?

Slå in en liten mejsel i rörskarven och bänd försiktigt, upprepa hela varvet runt, täck marken om du ligger ute med en sopsäck eller dylikt, och dränk röret i någon form av rostlösande spray.
Sedan är det bara att kavla upp ärmarna ta en PowerKing och börja kvällens motionspass med bända vrida ryckaövningar. Lycka till.

Tack för hjälpen, skall allt ta mig an ditt tips! wink
Men om jag hissar upp bilen med domkraft, är det inte risk att domkraften viker sig och bilen faller på mig, som ligger under? neutral

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Samuel3
23 april 2017 · 360 Inlägg

Skogsnissen skrev:
Men om jag hissar upp bilen med domkraft, är det inte risk att domkraften viker sig och bilen faller på mig, som ligger under? neutral

Använd pallbockar!! Åtminstone en.

Skogsnissen
23 april 2017 · 62 Inlägg

Samuel3 skrev:

Skogsnissen skrev:
Men om jag hissar upp bilen med domkraft, är det inte risk att domkraften viker sig och bilen faller på mig, som ligger under? neutral

Använd pallbockar!! Åtminstone en.

OK, skall ske! cool

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang