Skoda Roomster 1,4 TDI 2008 22000mil rycker vid acceleration och har dåligt/ingen kraft vid kall motor

Kiuru86
21 april 2017 · 8 Inlägg

Bilen har vid kallstart inte någon kraft, tar långtid att komma upp i fart, allt eftersom bilen blir varm så känns det som turbon börjar funka, men den rycker vid acceleration.
Kör man som om man hade ett ägg under gaspedalen så går det att att komma upp i fart men det tar lite tid, men det känns att turbon är med och ger på lite.
Ryckandet framträder väldigt tydligt vid ca 1500 -2900 rpm efter det kommer den som fan.
Och någon gång in i mellan åt så går bilen perfekt, inte en enda ryckning, och drar fint hela vägen på varvtals skalan.

INGA FELKODER VISAR SIG OCH INGA VARNINGSLAMPOR LYSER

Detta har gjorts:
1. LMM bytt ingen förbättring
2. EGR-ventil bytt
3. Gas spjäll rengjort.
4. Felsökt på 3 olika verkstäder
*SKODA verkstad påpekade att partikelfiltret var fullt och behövde bytas till en kostnad av 21700kr, tyckte det lät långsökt och hoppade det.
*Mekonomen har haft bilen 1 heldag och hittade en felkod P0403 vilket ledde till bytet av EGR-ventil, grundinställning gjord. Bilen går fortfarande dåligt. 2 st regenerering av partikelfilter ingen förbättring.
Nu kliar sig mekanikern i huvudet och vet inte vad han ska göra. Han var ärlig och sa att han hade ingen aning och att jag måste avgöra om jag vill lägga ut tusentals kronor i felsökning och reparationer på en bil som inte kanske är värd den uppmärksamheten.

Någon som har någon ide om vad det kan vara?

Kiuru86
21 april 2017 · 8 Inlägg

Ingen som har någon aning om detta?

Robert51
21 april 2017 · 3 Inlägg

Vilken växellåda har Du ?

Kiuru86
21 april 2017 · 8 Inlägg

Robert51 skrev:
Vilken växellåda har Du ?

Det är en 5 växlad manuell låda

Robert51
28 april 2017 · 3 Inlägg

Som jag kan se så har Du inte bytt Dieselfiltret ?
min BMM blir ryckig när filtret inte klarar att släppa fram tillräckligt med soppa !
UFI eller Mann/Bosch-filter ?
Om Du har UFI så var försiktig och lossa helst de 4 slangarna från locket och öppna
försiktigt RAKT UPP annars är det risk att plaströret bryts av. Sug ut och torka rent i
filterburken innan Du fyller på med färsk diesel. Locket ska tryckas rakt ner och inte dras ner med hjälp av skruvarna, då kan locket bli otätt !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang