Den som kommer på felet måste va otrolig! Felsökt ALLt! Fungerar fortfarande inte Baslåda+steg+stereo BMW

j04k1m97
30 april 2017 · 2 Inlägg

Hej! Har köpt gas 212 med gas kabel kit 35mm samt hertz hcp 1d steg.
Har stora problem med att vi inte får ut tillräckligt med ljud, basarna vibrerar knappt. Har man handen på känner man lite och ställer man in HIGH hatchen på högsta dunkar det lite mer men fortfarande kasst. Så trodde det var fel på stereo baslåda eller steg.
Men har testat följande igår:

Bytte steg till gas 1000.1, Hjälpte inte
Bytte lågnivåkablar, hjälpte inte
Bytte stereo för att se så inte min är fel på, Hjälpte inte
Bytte Högatalarkablar, Hjälpte inte
Bytte plats på Jordpunkten, Hjälpte inte
Testat att ställa in steget i allt som är möjligt, inget fel där då det dunkar på bra i min kompis bil.
Har även mätt upp spänning på batteri fram till steg, och det är samma på båda punkterna. 12v+

Nu! Till det mystiska
Flyttade min baslåda och mitt steg till Min kompis bil för att säkerställa att varken baslådan eller steget är paj och det lät helt magsikt! Men så fort vi flyttar tillbaka det i min bil så låter det tyst igen Är så sjukt förvirrad och fattar inte vad som är felet.
Kan någon annan vänlig själ tipsa och kanske har ett förslag på vad som är fel?
Ha en underbar dag! // Joakim

Evildan
30 april 2017 ·

För klen jord?
Dålig matning i strömkablarna? 12v men räcker strömmen till?
Fel på remotekabeln?
Din kompis vill köpa grejorna billigt? wink
Ditt batteri klarar inte av att lämna tillräcklig effekt?

Pininfarina406
30 april 2017 · 536 Inlägg

Hej för mig låter det som att du har alldeles för låg spänning på lågnivån. Troligen någonstans runt en halv volt medan steget gärna vill ha uppåt fyra volt. Testa att koppla med en hög-lågnivå omvandlare från en högtalare. Då får du svaret.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
MickeEng
30 april 2017 · 479 Inlägg

Hej
Vad har du för tjocklek på matarkabeln till steget? Du har mätt upp att du har 12volt men det säger inte så mycket du kan ju ha en 0,75mm2 kabel och du kan ha en 20mm2  kabel men du har 12 volt på båda men som du förstår kan ju 20mm kabeln leverera mer ström. Testa att dra en extern kabel till steget utanför bilen och se om det blir någon skillnad. Kolla också ampere talet på säkringen till matarkabel så du inte har en flaskhals där (jag har 40ampere till mitt steg). Du har inte råkat klämma matarkabeln så att den blivit skadad?
Hoppas du får ordning på grejorna jobbigt med sådana här fel.

Senast redigerat av MickeEng (30 april 2017)

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Djo
30 april 2017 · 10 157 Inlägg

Hur är det med remoten då ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mew
30 april 2017 · 2 157 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Hej för mig låter det som att du har alldeles för låg spänning på lågnivån. Troligen någonstans runt en halv volt medan steget gärna vill ha uppåt fyra volt. Testa att koppla med en hög-lågnivå omvandlare från en högtalare. Då får du svaret.

Jag skulle också tippa på detta. Det var så jag fick göra i min E39a för att få liv i basen. Kopplade då omvandlaren till en av högtalarna i hatthyllan. smile

Tyfors Svetsare
30 april 2017 · 1 149 Inlägg

Mew skrev:

Pininfarina406 skrev:
Hej för mig låter det som att du har alldeles för låg spänning på lågnivån. Troligen någonstans runt en halv volt medan steget gärna vill ha uppåt fyra volt. Testa att koppla med en hög-lågnivå omvandlare från en högtalare. Då får du svaret.

Jag skulle också tippa på detta. Det var så jag fick göra i min E39a för att få liv i basen. Kopplade då omvandlaren till en av högtalarna i hatthyllan. smile

Om de e original stereo så är de så.

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
MickeEng
30 april 2017 · 479 Inlägg

Tyfors skrev:

Mew skrev:

Pininfarina406 skrev:
Hej för mig låter det som att du har alldeles för låg spänning på lågnivån. Troligen någonstans runt en halv volt medan steget gärna vill ha uppåt fyra volt. Testa att koppla med en hög-lågnivå omvandlare från en högtalare. Då får du svaret.

Jag skulle också tippa på detta. Det var så jag fick göra i min E39a för att få liv i basen. Kopplade då omvandlaren till en av högtalarna i hatthyllan. smile

Om de e original stereo så är de så.

Om man läser lite noga så har TS provat med en annan huvudenhet.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
30 april 2017 · 835 Inlägg

Felfasat.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Utmarks-Loke
30 april 2017 · 5 833 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Felfasat.

Menar du att + och - är kopplat fel på en högtalare? Det var vad jag också tänkte, för då motarbetar högtalarna varandra, speciellt på låga basfrekvenser

MickeEng
30 april 2017 · 479 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Swedenrockers skrev:
Felfasat.

Menar du att + och - är kopplat fel på en högtalare? Det var vad jag också tänkte, för då motarbetar högtalarna varandra, speciellt på låga basfrekvenser

Varför blir det inte felfasat i kompisen bil då, verkar som TS har koll på hur det ska kopplas.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Bassiehof
1 maj 2017 · 1 777 Inlägg

Vilka bilar har ni testat i?

Streethawk Billjuds Wannabe
1 maj 2017 · 1 771 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Felfasat.

Tänkte också det men om det vore felfasat så skulle det inte spela på bra i hans kompis bil heller.

Ts. vad är det för en Bmw? Vad för stereo, hur är allt kopplat och till sist är voltmätningen med bilen igång eller avstängd?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
MammDiin
1 maj 2017 · 2 019 Inlägg

Testa med någon annan signalkälla och se om du får mer ljud ur dem...
Funkar ju exempelvis med 3,5mm till RCA och sen testa med exempelvis telefonen direkt i förstärkaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang