Bilen blev flammig

caromania Forummoderator
5 maj 2017 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vanlig Yes diskmedel funkar också bra! Man behöver ju inte köpa speciella "bilvårdsgrejer" bara för att tvätta en bil (båt eller MC). Det verkar åtminstone som om många här tror att man "måste det".
För att tvätta en bil fungerar det med vilket tvättmedel/hårshampoo/diskmedel  som helst.
-Och jag är j... petig med hur mina bilar motorcyklar och annat (Audi 100, Audi TT roadster, Camaro, Honda 1300st och R/C flygplan) ser ut. Lackar det mesta själv utom hela bilar.

Oavsett hur många bilar du har/har haft, hur du skött eller sköter dessa så återkommer ganska ofta dåliga råd från dig faktiskt. Inget illa ment, men dina råd kring skötsel av bil lämnar en hel del att önska.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
5 maj 2017 · 5 087 Inlägg

Diskmedel på en billack är aja baja. Som någon tidigare skrev så tar det bort wax, torkar ut plast och gör lacken matt och ful och ger onödigt slitage.
Ska man dock polera eller bearbeta en lack så kan man överväga diskmedel för att ta bort oönskade waxrester m.m

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
5 maj 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Mina råd funkar! pröva får ni se!

Djo
5 maj 2017 · 10 157 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Mina råd funkar! pröva får ni se!

Ja det blir rent men sen då det duger ej att tvätta en bil med, Som man vill ha bra finish på lacken och vax kvar på om du vägrar inse det så blir jag mörkrädd, Såvida du inte vaxar dina bilar efter varje tvätt så lär lacken behöva en rejäl genomgång för att kännas och se bra ut på riktigt.

Prova korrekta grejer du kommer märka skillnaden, Ett bra schampo till bilar ger ett lätt vax lager kvar efteråt och höjer bilens glans och vatten avrinningen.

Du kommer inte ifrån fakta tyvärr men du gör bara inte det. Att det blir rent ja men duschar du dig själv med grön såpa och skurborste ? Exakt du får göra som du vill självklart men det är ej att rekommendera.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
5 maj 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Vanlig Yes diskmedel funkar också bra! Man behöver ju inte köpa speciella "bilvårdsgrejer" bara för att tvätta en bil (båt eller MC). Det verkar åtminstone som om många här tror att man "måste det".
För att tvätta en bil fungerar det med vilket tvättmedel/hårshampoo/diskmedel  som helst.
-Och jag är j... petig med hur mina bilar motorcyklar och annat (Audi 100, Audi TT roadster, Camaro, Honda 1300st och R/C flygplan) ser ut. Lackar det mesta själv utom hela bilar.



https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-cc2e0560042bb10958c9bcdb7cbb2dfa.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-88b6ad34ae6f1a0446acb5c30d1a9d81.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-be53e3c623ef4f59f91f60e5e22c721e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-76ed737b4f3f486c12a138e485672973.jpg

Hade de inte varit för att du faktiskt äger fordon så skulle jag tro du skulle ligga högt upp på listan av Sveriges snålaste människor.   Ta inte illa upp, de är bra att va snål wink   Men att använda fettlösning ovanpå vaxer som löses av det är att vara för snål för att köpa ett billigt bilschampo.

För inte tvättar du din kropp i yes ?  Snälla.

caromania Forummoderator
5 maj 2017 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Mina råd funkar! pröva får ni se!

Tack, men nej tack. Det går bra ändå. Det räcker med att andra prövat och objektivt berättat hur det gått.

Hur ska man förklara? Jag väljer ett tydligt men ärligt exempel som fungerar alldeles utmärkt:
Köper du dasspapper eller torkar du dig med gamla tidningar? Tidningspapper som skithuspapper är ju nämligen lite samma sak. Du blir hyfsat ren i röven. Det är så att säga billigt och lätt att få tag på, men du kommer ganska snart gå runt med trycksvärta mellan klockspel och svanskota och dessutom kommer du förmodligen även få lite sår och blommig hud därnere i de Australiska låglanden. Men visst fan funkar det i 3 dagar om man är i skogen.

Förresten kom på en annan parallell, en bekant berättade en eventuellt alldeles sann skröna om hur någon lyckats få till det på en Finlandsbåt med en grann finska. I brist på "mer lämpligt samt anpassat material" användes tydligen en plastpåse. Well...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
5 maj 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
vet inte om man ska skratta eller gråta inför den okunnighet som somliga bestitter och hur lättlurade somliga konsumenter är som tydligen tror att bara för att står "bil" på grejerna så är allt annat helt förkastligt och går inte att använda eller att det är lika bra!
Tror ni verkligen att det skulle vara någon skillnad på bilshampo , hårshampo och vanlig diskmedel som exempelvis Yes?? Jo vissa skillnader är det som parfym och liknande men i övrigt är det samma grejer.
Och att sedan inte vilja pröva av rädsla för vadå?? Att lacken förstörs?

Evildan
5 maj 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
vet inte om man ska skratta eller gråta inför den okunnighet som somliga bestitter och hur lättlurade somliga konsumenter är som tydligen tror att bara för att står "bil" på grejerna så är allt annat helt förkastligt och går inte att använda eller att det är lika bra!
Tror ni verkligen att det skulle vara någon skillnad på bilshampo , hårshampo och vanlig diskmedel som exempelvis Yes?? Jo vissa skillnader är det som parfym och liknande men i övrigt är det samma grejer.
Och att sedan inte vilja pröva av rädsla för vadå?? Att lacken förstörs?

Skulle du kunna använda bilschampo när du duschar?
Skulle du tänka dig att använda Yes istället för duschtvål eller rekommenderar du skurpulver även till kroppen?
Det är ju samma innehåll påstår du om än med vissa små skillnader såsom parfym.

Senast redigerat av Evildan (5 maj 2017)

Muttley
5 maj 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
vet inte om man ska skratta eller gråta inför den okunnighet som somliga bestitter och hur lättlurade somliga konsumenter är som tydligen tror att bara för att står "bil" på grejerna så är allt annat helt förkastligt och går inte att använda eller att det är lika bra!
Tror ni verkligen att det skulle vara någon skillnad på bilshampo , hårshampo och vanlig diskmedel som exempelvis Yes?? Jo vissa skillnader är det som parfym och liknande men i övrigt är det samma grejer.
Och att sedan inte vilja pröva av rädsla för vadå?? Att lacken förstörs?

Tror inte,  jag vet att de är skillnad.   
Eget vetenskapligt exempel är att om jag tvättar mina händer med YES så blir jag torr fnasig och äcklig,  tvättar jag mig med tvål blir jag inte de lika lätt.   Om jag häller bilschampo på händerna så blir jag inte torr.

Jag har varit så dum en gång i tiden att man använde yes för att tvätta bil, men de blev som med händerna,  torrt och inte den där hala känslan som med ett trevligt bilschampo.

Medlet till ändamålet kan du få för runt en 50 lapp så de finns ingen anledning att använda diskmedel.

Har dessutom jobbat en gång i livet med rekond, men du menar alltså att de som jobbat med de länge är okunniga?  För då kunde de lika gärna använda yes som är drygt.

rcy
8 maj 2017 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
vet inte om man ska skratta eller gråta inför den okunnighet som somliga bestitter och hur lättlurade somliga konsumenter är som tydligen tror att bara för att står "bil" på grejerna så är allt annat helt förkastligt och går inte att använda eller att det är lika bra!
Tror ni verkligen att det skulle vara någon skillnad på bilshampo , hårshampo och vanlig diskmedel som exempelvis Yes?? Jo vissa skillnader är det som parfym och liknande men i övrigt är det samma grejer.
Och att sedan inte vilja pröva av rädsla för vadå?? Att lacken förstörs?

Det är inte bara för att det står "bil" på grejerna som vi köper det, det är för att *det är helt andra produkter*!
Alla som hållit på med bilvård ett tag vet att man kan tvätta bilar med Yes innan man ska lägga på helt nya lackskydd eller lacka om bilen, just för att Yes förstör och tar bort alla gamla lackskydd och eventuellt vax som finns. Detta gör du alltså varje gång du tvättar dina bilar, vilket är helt upp till dig men absolut inte något jag skulle rekommendera någon annan att göra.

CC72
8 maj 2017 · 1 661 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
vet inte om man ska skratta eller gråta inför den okunnighet som somliga bestitter och hur lättlurade somliga konsumenter är som tydligen tror att bara för att står "bil" på grejerna så är allt annat helt förkastligt och går inte att använda eller att det är lika bra!
Tror ni verkligen att det skulle vara någon skillnad på bilshampo , hårshampo och vanlig diskmedel som exempelvis Yes?? Jo vissa skillnader är det som parfym och liknande men i övrigt är det samma grejer.
Och att sedan inte vilja pröva av rädsla för vadå?? Att lacken förstörs?

Har du någon gång bemödat dig med att läsa databladen för de produkter säger är likadana?

Om vi vänder på frågan, har du någon gång testat ett riktigt bra schampoo, sprayvax/sealer eller lackskydd?

Om du har det, varför slutade du med det?

jaka54
8 maj 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Kan bara konstatera att mina bilar blir inte flammiga, inte "torra" och gummilisterna och plasten  bleknar inte och lacken är spegelblank vare sig jag tvättar med bilshampo, Yes eller kulörtvättmedel.
Så länge det är på det viset är jag nöjd! Att vare sig yes eller något annat tvätt eller diskmedel skulle "torka ut"huden har jag äldrig märkt.
Att vax försvinner över tid får man nog leva med och det försvinner vilket tvättmedel/shampon man än använder.

När, gäller framför allt min "bruksbil, blivit lite matt i lacken  så handpolerar jag den med 3M:s Perfect-it III detta gör jag kanske någon gång om året och då inte hela bilen.

Vad jag vill säga med mitt inlägg är satt man inte ska vara så j.. försiktig med vad man använder när man tvättar en bil. Det är ju inte "rocket science direkt". Det går bra med lite av varje i tvättväg. -Sen är det naturligtvis gradskillnader i helvetet, det finns bra och det finns bättre grejer.

rcy
8 maj 2017 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan bara konstatera att mina bilar blir inte flammiga, inte "torra" och gummilisterna och plasten  bleknar inte och lacken är spegelblank vare sig jag tvättar med bilshampo, Yes eller kulörtvättmedel.
Så länge det är på det viset är jag nöjd! Att vare sig yes eller något annat tvätt eller diskmedel skulle "torka ut"huden har jag äldrig märkt.
Att vax försvinner över tid får man nog leva med och det försvinner vilket tvättmedel/shampon man än använder.

Nej, det gör det faktiskt inte, då dom flesta bilvårdsprodukter faktiskt innehåller vax för att *utöka* vaxlagret varje gång man tvättar. Det är en av skillnaderna mellan bilschampo och Yes, och det finns faktiskt många fler. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang