Ytrost & asfalt , rubbing?

nordstrommm
2 maj 2017 · 18 Inlägg

hejsan, har upptäckt ytrost samt asfalt på bilen som är irriterande och som ska bort.
Vet att de går bort om man lämnar in men tänkte prova själv innan.
har hört att man kan använda rubbing (på ren yta) för att få bort detta, men vill
nu veta ifall jag kan använda detta ENDAST på dem utsatta ställena. Det kommer inte bli
skiftningar i lacken ex mattare där jag behandlat?
Sen ska man använda något medel över detta efter man har "rubbat" ? Tänker att man förstör
klarlacken med rubbing?

Hoppas någon har svaren big_smile

Droors
3 maj 2017 · 811 Inlägg

Tjenare.
Med ytrost menar du flygrost? För flygrost kan jag rekommendera http://www.carprosverige.se/tvatt/ironx-ls-500ml Denna använder du efter du avfettat och spolat av bilen.
Asfalt och tjärfläckar tar du med avfettning.  Finns mängder olika, typ Okq8 superavfettning, smartab tar remover, prick bort eller vilken annan Kallavfettning som helst som innehåller nafta/petroliumdestillat.
Ska du polera bilen kan du tvätta bilen ordentligt och sen lera bilen innan polering, då får du ren lack och leran kan ta vissa fläckar som är kvar.
Rubbing är ju lite grövre polermedel så efter rubbingen använder du en polish och sen vax eller lackskydd.
Skaffa dig en maskin om du inte redan har det, då blir det både enklare och roligare. Finns massa olika men dubbel oscillerande eller en enkel oscillerande och sen lite olika trissor till de olika medlen, medium hårdhet till mjuka trissor för polish och vax/lackskydd

ehedman
3 maj 2017 · 1 966 Inlägg

Ytrosten måste du tyvärr blästra och lacka för att slippa återkommande rost.

Gällande asfaltsfläckarna skulle jag satsa på petroleumbaserad avfettning, även känd som kallavfettning. Jag anser att det är viktigt att tvätta bilen med schampo efter användning av kallavfettning.

Edit: om det (som droors nämnde) är flygrost det gäller, så finns det som nämnt medel även för detta.

Senast redigerat av ehedman (3 maj 2017)

nordstrommm
3 maj 2017 · 18 Inlägg

Droors skrev:
Tjenare.
Med ytrost menar du flygrost? För flygrost kan jag rekommendera http://www.carprosverige.se/tvatt/ironx-ls-500ml Denna använder du efter du avfettat och spolat av bilen.
Asfalt och tjärfläckar tar du med avfettning.  Finns mängder olika, typ Okq8 superavfettning, smartab tar remover, prick bort eller vilken annan Kallavfettning som helst som innehåller nafta/petroliumdestillat.
Ska du polera bilen kan du tvätta bilen ordentligt och sen lera bilen innan polering, då får du ren lack och leran kan ta vissa fläckar som är kvar.
Rubbing är ju lite grövre polermedel så efter rubbingen använder du en polish och sen vax eller lackskydd.
Skaffa dig en maskin om du inte redan har det, då blir det både enklare och roligare. Finns massa olika men dubbel oscillerande eller en enkel oscillerande och sen lite olika trissor till de olika medlen, medium hårdhet till mjuka trissor för polish och vax/lackskydd

Förra ägaren till min bil har antagligen aldrig handtvättat så när jag gjorde det så hittade jag massor av asfalt och när det togs bort (fick inte bort allt) så lämnades det kvar ringar så man kunde se vart allt suttit.
Menade flygrost, men detta kanske är ytrost?
Sprayen kan vara väldigt värd och prova och sen kallavfettning borde ta bort det andra..
Kan man spraya och snugga i detta? Antar att rosten sitter rätt bra hmm

Lera= lättare/ytligt
Rubbing= repor/gammal bil  som behöver rejäl uppiffning

Kan ju prova dem lättare stegen innan man kan ju alltid hoppas!

Droors
3 maj 2017 · 811 Inlägg

nordstrommm skrev:

Droors skrev:
Tjenare.
Med ytrost menar du flygrost? För flygrost kan jag rekommendera http://www.carprosverige.se/tvatt/ironx-ls-500ml Denna använder du efter du avfettat och spolat av bilen.
Asfalt och tjärfläckar tar du med avfettning.  Finns mängder olika, typ Okq8 superavfettning, smartab tar remover, prick bort eller vilken annan Kallavfettning som helst som innehåller nafta/petroliumdestillat.
Ska du polera bilen kan du tvätta bilen ordentligt och sen lera bilen innan polering, då får du ren lack och leran kan ta vissa fläckar som är kvar.
Rubbing är ju lite grövre polermedel så efter rubbingen använder du en polish och sen vax eller lackskydd.
Skaffa dig en maskin om du inte redan har det, då blir det både enklare och roligare. Finns massa olika men dubbel oscillerande eller en enkel oscillerande och sen lite olika trissor till de olika medlen, medium hårdhet till mjuka trissor för polish och vax/lackskydd

Förra ägaren till min bil har antagligen aldrig handtvättat så när jag gjorde det så hittade jag massor av asfalt och när det togs bort (fick inte bort allt) så lämnades det kvar ringar så man kunde se vart allt suttit.
Menade flygrost, men detta kanske är ytrost?
Sprayen kan vara väldigt värd och prova och sen kallavfettning borde ta bort det andra..
Kan man spraya och snugga i detta? Antar att rosten sitter rätt bra hmm

Lera= lättare/ytligt
Rubbing= repor/gammal bil  som behöver rejäl uppiffning

Kan ju prova dem lättare stegen innan man kan ju alltid hoppas!

ja, När jag har polerat någons bil som sett ut som 7 svåra år med tjära, asfaltsfläckar och flygrost så har jag kört avfettning i omgångar och ibland haft en svamp och sprayat kallavfettning på och sedan gnuggat lite lätt på tjärfläckarna.
men se till att du spolat bort mycket skit innan du gnuggar annars gör du repor smile

Iron XL sprayen för flygrost är fin som snus. Du avfettar klart och spolar av bilen. Sen skakar du flaskan och sprayar på, då kommer det bli ungefär som när man använder Sonax fälgtvätt att det färgar sig lila där det sitter flygrost och andra partiklar.

Bara å dra ett PM om det är något smile

nordstrommm
3 maj 2017 · 18 Inlägg

This is why I love internet, blir att köpa hem o ta en biltvätts-dag big_smile
Hör av mig om de är något, men tack på riktigt hade blivit polering på firma annars lite väl dyrt speciellt om man kan göra de själv ;-)

kgk
3 maj 2017 · 132 Inlägg

Det bästa jag provat för att få bort asfaltsstänk
och flygrost är lera, clay bar på utrikiska.
Det blir en mycket slät och ren yta som är lätt
att polera och vaxa.

CC72
3 maj 2017 · 1 661 Inlägg

En lera (clay bar) funkar bra men kan man få bort de flesta prickarna och fläckarna utan mekaniskt nötning på lacken så är det en fördel.

nordstrommm
7 maj 2017 · 18 Inlägg

Köpte hem denna ( http://www.carprosverige.se/tvatt/ironx-ls-500ml ) som "Droors" rekommenderade och DAME! Vilken grej lacken har aldrig varit sådär ren!
Tyvärr så syns mycket annat också så har många stenskott och laga..
Och rosten försvann inte, så blev rekommenderad ett mildare rubbing av en kompis.
Men vad tror ni är bäst, rubbing eller lera som ni rekommenderade?
Hur blir det med dessa? blir det matt och man måste polera hela bilen isf annars blir de ojämt?

Droors
7 maj 2017 · 811 Inlägg

haha, gött att det blev rent big_smile
Har du möjlighet att fixa en bild?  lerar du bilen bör du ta och polera bilen.
Du får upp skit som kan ligga i lacken, men samtidigt har du en riktigt ren lack för när du ska polera.
rekommenderar dig att polera efter du har lerat bilen. för det blir micro repor av lera.

Här är ett komplett kit med medel och lackskydd.
https://www.bollnasbilvard.se/lackskydd … lp250.html
Kitt värt pengarna.

CC72
8 maj 2017 · 1 661 Inlägg

Är det ytrost eller flygrost?

Flygrost är små prickar med rostfläckar, man kan ibland skrapa bort dom med nageln. Du kan annars köra en vända till med iron x.

Men som sagt, med en bild så får du ett säkrare svar.

nordstrommm
14 maj 2017 · 18 Inlägg

lera skulle få bort det, men lär köra från tvätt o hem för att polera ute bland vind o parkering så har inga bra förutsättningar hmm

Försökte ladda upp men ingen ville godkännas men en kompis som jobbar med bilar sa att de va flygrost så smile
De sitter inte så djupt såg bilder på google där flygrosten nästan va svart (blandat med asfalt säkert)

iron x har jag provat men det är ju fortfarande rost kvar...

Finns det någon behandling där man slipper polera eller som är mild (kanske bara behöver polera just de stället utan att de syns skillnad på lacken)?
rubbing?

Senast redigerat av nordstrommm (14 maj 2017)

jaka54
14 maj 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Lacknafta för att ta bort asfaltprickarna och/eller  vanlig rubbing (vilket som helst ) för att få bort både asfalt prickar och flygrost... Du tar bara en tygtrasa och gnor lite. Se bara till att bilen är tvättad först så du inte får repor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang