3979
Sök

Skoda fabia problem vid kallstart

6 Inlägg
12 maj 2017
Trådstartare
Hejsan har en Skoda fabia 04-. Varje gång jag kallstarta den går den ojömt i några sekunder eller tills jag ger lite gas undrar vad detta kan bero på. Är helt okunnig om bilar så hjälp skulle uppskattas. Annars går den hur fint som helt och inga missljud.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 maj 2017
När man ger lite gas så går generatorn snabbare och ökar därmed spänningen med några tiondels volt men om det beror på detta är lite osäkert.
Jag hade kollat batterianslutningarna och jordning först..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 Inlägg
13 maj 2017
Trådstartare
Tack så mycket, får titta imorgon. Om det inte är de ingen annan aning vad det kan bero på ?

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
13 maj 2017
Vilken motor sitter det i bilen?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 Inlägg
13 maj 2017
Trådstartare
Det sitter en 1.2 liters

4 642 Inlägg
14 maj 2017
Ok, 1.2 3-cyl har om jag inte missminner mig en tändkassett i stil med Saab. De har strulat ibland men det är bara en gissning från min sida.

Fri fart för ett fritt folk!
15 015 Inlägg
14 maj 2017
Cuefa skrev:
Ok, 1.2 3-cyl har om jag inte missminner mig en tändkassett i stil med Saab. De har strulat ibland men det är bara en gissning från min sida.

min 06:a hade spolar...

spontant tror jag faktist på ett värre problem..
obs detta är inte 100%

men dålig spännare till kedjan eventuellt en dålig kedja också.när oljetrycket ökar så går spännarn ut och spänner kedjan. 

obs bara en gissning efter att ha strulat extremt med min 1.2:A Bme
köptes med rappad kedja och fick skruva en hel del.   framför allt om detta felet dök upp efter ett oljebyte!

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
15 maj 2017
Trådstartare
Growe skrev:
Cuefa skrev:

min 06:a hade spolar...

spontant tror jag faktist på ett värre problem..
obs detta är inte 100%

men dålig spännare till kedjan eventuellt en dålig kedja också.när oljetrycket ökar så går spännarn ut och spänner kedjan. 

obs bara en gissning efter att ha strulat extremt med min 1.2:A Bme
köptes med rappad kedja och fick skruva en hel del.   framför allt om detta felet dök upp efter ett oljebyte!

Borde jag inte märka eller höra något rassel eller annat oljud när man har igång motorn då?

4 642 Inlägg
15 maj 2017
Det borde rassla någon sekund när du startar den då, ja.

15 015 Inlägg
15 maj 2017
Cuefa skrev:

exakt borde skramla lite..inte säkert att man hör det när man sitter i bilen dock...   dom där motorerna är allt utom tysta oavsätt skick. men kedjan för lite annat väsen

6 Inlägg
15 maj 2017
Trådstartare
Growe skrev:
Cuefa skrev:

exakt borde skramla lite..inte säkert att man hör det när man sitter i bilen dock...   dom där motorerna är allt utom tysta oavsätt skick. men kedjan för lite annat väsen

Men det konstiga är att så fort motorn har vart igång några sekunder och man stänger av och startar igen fungerar det direkt. Även idag när det var väldigt varmt ute så startade den utan några som helst problem

15 015 Inlägg
16 maj 2017
hanssontobbe skrev:
Growe skrev:
Cuefa skrev:

Men det konstiga är att så fort motorn har vart igång några sekunder och man stänger av och startar igen fungerar det direkt. Även idag när det var väldigt varmt ute så startade den utan några som helst problem

hur är det med soppafilter luftfilter tändstift osv? felkodsavläsning?

tror inte själv att det är kedjan men kan endå vara det eftersom den fungerar när trycket väl finns.    det som hände med min var att bilen stängdes av på kvällen dagen efter var den totalt död men då stog bilen med växel i så antagligen så åkte spännarn i botten och när motorn försökte startas så rappa kedjan.    derför ska man se upp med dessa motorer..      med autocomen (felsökningsdator)så får man fram vilken cyl som misständer iallfall på min 06:A   
bytte alla ventiler men något knasa så cyl 2 misständen konstant inget som påverkade startningen osv men la felkoder   och den dekterade varje misständing.     så kollar du misständningar och ser vilken cyl och sen flyttar du runt spolar och spridare osv .. en sak i taget och se om problemet flyttar sig

6 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
Growe skrev:
hanssontobbe skrev:
Growe skrev:

hur är det med soppafilter luftfilter tändstift osv? felkodsavläsning?

tror inte själv att det är kedjan men kan endå vara det eftersom den fungerar när trycket väl finns.    det som hände med min var att bilen stängdes av på kvällen dagen efter var den totalt död men då stog bilen med växel i så antagligen så åkte spännarn i botten och när motorn försökte startas så rappa kedjan.    derför ska man se upp med dessa motorer..      med autocomen (felsökningsdator)så får man fram vilken cyl som misständer iallfall på min 06:A   
bytte alla ventiler men något knasa så cyl 2 misständen konstant inget som påverkade startningen osv men la felkoder   och den dekterade varje misständing.     så kollar du misständningar och ser vilken cyl och sen flyttar du runt spolar och spridare osv .. en sak i taget och se om problemet flyttar sig

Allt sånt är bytt även tändspolar är helt nya. En dum fråga bara kan man få felkoder även att inga varningslampor lyser inne i bilen?
För så konstigt är att samma sak idag att bilen startar utan som helst problem nu när det vart varmt ute.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
16 maj 2017
Det är lite mer krut i batteriet när det är varmare..
Men somsagt, om det beror på spänningen är lite tveksamt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök