3973
Sök

Volvo 850 T5 dör utan orsak. Årsmod 94.

3 Inlägg
17 maj 2017
Trådstartare
Tjenare.
Har börjat ge upp riktigt nu alltså, har en Volvo 850 T5 årsmod -94.
Allting började förra sommaren att bilen kunde börja dö helt plötsligt, när jag stod på tomgång om jag körde i låg eller högfart det spelade ingen roll. Så jag tog tag i problemet och byte ut ja men det vanliga t.ex vevaxelgivaren och kamaxelgivaren, har även bytt tändstift m.m.
Jag böt ut vevaxelgivaren och kamaxelgivaren för att jag fick felkoder på dom.
Men nu lyser det inga felkoder alls, men bilen forsätter att dö vid tomgång, vid låg/hög hastighet.
Så jag har börjat undra om det kan vara luftmassemätaren eller rent av bränslerelät eller bränslepumpen?! Men jag tycker väl  att jag borde få någon felkod om det ska vara någon utav dessa sakerna? Jag har även undersökt tändningslåset om det kan ha varit det men det har inte varit någon framgång där heller.

För bilen fungrerar som en klocka ända fram tills den dör, sedan så måste jag vänta några sekunder tills den startar igen när jag vrider på tändningen och sen fungerar den som en klocka igen.

Jag har verkligen ingen aning längre.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
17 maj 2017
Man skulle kunna ha en voltmätare inkopplad på utgången från bränslereläet för att övervaka att spänningen är konstant från reläet.
Försvinner spänningen då så borde bilen stoppa efter några sekunder efter att bränsletrycket försvunnit.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

3 Inlägg
17 maj 2017
Trådstartare
oljan skrev:
Man skulle kunna ha en voltmätare inkopplad på utgången från bränslereläet för att övervaka att spänningen är konstant från reläet.
Försvinner spänningen då så borde bilen stoppa efter några sekunder efter att bränsletrycket försvunnit.

Betyder det att bilen bara sonar ut? För bilen hostar inget eller hoppar inget innan den dör. Den som bara dör och sen när man märker att bilen börjar sakta ner och man gasar på så börjar alla lampor lysa, t.ex oljelampan batterilampan m.m. Som när man har tändningen i men blien är inte startad?!

Forummoderator
18 410 Inlägg
17 maj 2017
Har den endast en eller flera tändspolar?

4 824 Inlägg
17 maj 2017
Hybridsmurfen skrev:
Har den endast en eller flera tändspolar?

en

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

8 282 Inlägg
17 maj 2017
Reläet till bränslepumpen är ju en klassiker på 850

3 Inlägg
19 maj 2017
Trådstartare
Var in på volvo och köpte ett nytt bränslerelä för 200kr så vi får väl se om det blir någon förbättrning eller om den fortsätter göra som den har gjort. Och då får jag ta en titt på tändspolen,bränslepumpen & luftmassemätaren någon av dem tre sakerna måste det vara tycker jag.
Senast redigerat av Emiljoh (19 maj 2017)

Sök