Elhissarna fungerar ej samt kan ej låsa med fjärrnyckel - Golf MK4 GTI

avtomobil
21 maj 2017 · 2 Inlägg

Har problem med min Golf MK4 GTI 1.8T , årsmodell -99 med 28,8k mil.

Kortfattat så gjordes ett byte av bromsbelägg både fram och bak. En skruv vid bromsoket gick av så lite svetsning utfördes för att få loss den. Därefter fixades det lite med höger baklykta, haft lite glapp i sig innan. Under hela jobbet som tog cirka 4 timmar så var framrutorna på bilen nerhissade. Efter jobbet så gick det inte att hissa upp rutorna eller låsa bilen med fjärrnyckeln. Den elektriska låsknappen vid dörren fungerade, den som sitter på samma panel som knapparna för elhissarna. Ingen av bilens knappar för elhissarna fungerade. En titt togs på säkringarna i bilen men inget fel hittades. En säkring som gick till ABSen hade bränts vid batteriet men den byttes ut.

Kom gärna med råd på vad det kan vara, ska försöka felsöka bilen med dator imorgon.

Acobra
21 maj 2017 · 62 Inlägg

Lagade nyligen sambons bil med liknande problem med låsning av dörrar/elhissarna. På hennes var det kablaget som går mellan dörren och chassit som hade börjat ge upp.
Är lätt att kontrollera bara peta undan skyddsgummit.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
avtomobil
23 maj 2017 · 2 Inlägg

Uppdaterar tråden med lösningarna på mina problem för er i framtiden som har liknande problem.

Mekanikern hade missat en säkring som var kaputt, säkring 14. Kollade upp vad den var kopplad till och märkte att jag hade ett ytterligare fel som stämde in på den säkringen, interiörbelysningen fungerade inte. Byter ut säkring 14 mot en fungerande men det löser bara elhissarna och interiörbelysningen, gick fortfarande inte att låsa bilen. Felsökte bilen med VCDS och fick fram felkoderna:

00955 - Key 1
              09-00 - Adaptation Limit Surpassed
00928 - Locking Module for Central Locking Front Driver Side (F220)
              27-00 - Implausible Signal

Försöker rematcha/programmera om nyckeln på flera olika sätt utan dator, inget fungerade. Löser det tillslut genom att använda VCDS för att adaptera om nyckeln.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang