Efter att parkerat i 15 minuter gick det inte att låsa upp dörren längre. Fjärrlås har aldrig funkat (köpt bilen för 1 månad sedan) så har använt nyckeln. Det gick att vrida om i dörrlåset men ingenting hände. Bakluckan gick att låsa upp så kröp in i förarsätet och testade att öppna inifrån utan resultat.
Tändningen gick igång, tillsammans med fläkt, radio, lysen, backspegelsmotor. Elhissar och motorn gick däremot inte att starta.
Efter en stund gick det inte längre att vrida om nyckeln i dörrlåset heller, helt stumt åt båda hållen. Har prövat med båda nycklarna. Passagerarsidans dörrlås har alltid varit så pass kärv att jag inte använt den alls. Har jag förstört mekanismen?
Prövade med startkablar, gick ej. Efter att vi kopplade ur kablarna till det främre batteriet (finns en under baksätet och en i bagageluckan) och kopplade tillbaka dom gick det däremot att starta motorn igen! Dörrarna gick inte att öppna ändå, vare sig inifrån eller utifrån. Testade aldrig att köra bilen utan stängde av den efter en stund.
Idag några dagar senare (har smörjt med låsolja varje dag) går det inte längre att starta bilen.. samma problem som innan, det kanske fungerar om jag kopplar ur och i batteriet igen.
Är det någon som varit med om någonting liknande? Svårt att kolla på låsmekanismen om dörrarna inte går att öppna. Borde det inte finnas någon nödöppning, eller att man lyckas få igång låsmotorn så de i alla fall går att öppna? Bryr mig inte om låset förstörs.