Volvo V70 1998, växellåda problem efter att ha dragit för tungt släp?

kn0xxarn
13 juni 2017 · 1 Inlägg

Ska börja med att skriva att jag kan ingenting om bilar överhuvudtaget.

Har en V70 som dog på motorvägen då jag växlade till 3an, lagade den på mekonomen.
Det var en Vevaxelgivare? eller något liknande som hade gått sönder (kan heta något annat). De bytte den och den fungerade igen. Det är manuell växellåda.

Nu hände detta igen efter 3 dagar, har inte lämnat in den igen men det verkar vara samma problem, den startar inte.

Nu till saken, har dragit en hästtransport som förmodligen är för tungt för vad bilen får dra, detta har skett 1-2 dagar innan detta problem uppstod. Efter reparationen på verkstad har en hästtransport dragits igen, dagen efter detta dog bilen igen då man växlade, och startar nu inte.

Känns ganska logiskt att detta orsakats av att man dragit för tungt men jag måste kolla då jag inte har någon aning om detta ens kan påverka en växellåda. De som lagade den sa att det måste kommit in nå skit i växelhuset och slagit sönder någon givare.

Tacksam för svar!

keykey
25 juni 2017 · 163 Inlägg

kn0xxarn skrev:
Har en V70 som dog på motorvägen då jag växlade till 3an, lagade den på mekonomen.
Det var en Vevaxelgivare? eller något liknande som hade gått sönder (kan heta något annat). De bytte den och den fungerade igen. Det är manuell växellåda.

Vexaxelgivaren har inget med växellådan att göra, den rapporterar vevaxelns varvtal och läge till motorns styrenhet så att tändning och insprutning kan skötas rätt.
Det enda samröret vevaxelgivaren möjligen kan ha med växellådan är att den ibland är monterad i växellådans sprängkåpa då den ibland läser av en tandad krans på svänghjulet som roterar inuti växellådans sprängkåpa.

kn0xxarn skrev:
Nu hände detta igen efter 3 dagar, har inte lämnat in den igen men det verkar vara samma problem, den startar inte.

Nu till saken, har dragit en hästtransport som förmodligen är för tungt för vad bilen får dra, detta har skett 1-2 dagar innan detta problem uppstod. Efter reparationen på verkstad har en hästtransport dragits igen, dagen efter detta dog bilen igen då man växlade, och startar nu inte.

Känns ganska logiskt att detta orsakats av att man dragit för tungt men jag måste kolla då jag inte har någon aning om detta ens kan påverka en växellåda. De som lagade den sa att det måste kommit in nå skit i växelhuset och slagit sönder någon givare.

Borde inte vara några problem med att dra en kärra, skillnaden är att motorn möjligen blir lite varmare än vid normal körning men det skall en schysst vevaxelgivare klara. Kan nämna att vevaxelgivaren i vår ena Audi A4 pajade när vi var fullastad bil (5 pers + en hund) och hade hästsläpet på, efter bara ca 10 minuters körning. Den hade aldrig krånglat innan, vi har haft den i ca 3 år, inte en hostning innan denna tur. Den givaren var dock aldrig bytt tidigare och bilen har gått 30000 mil så det kan också ha varit en tillfällighet, men det kändes skumt då att det hände just när bilen var så tungt belastad.

Kan även nämna att det är möjligt att något kommit in i sprängkåpan och slagit sönder givaren. Var med om det på en Kia Ceed som kom in på jobbet. Den hade fått kopplingen bytt på en annan verkstad nyss, en rostig gammal lagerkula blev tydligen kvar inne i sprängkåpan och hade hängt med svänghjulet runt och slagit sönder vevaxelgivaren. Var ett tydligt avtryck av kulan i givaren och kulan låg kvar i botten på sprängkåpan.
Detta kan inte bekräftas utan att plocka ur den nya givaren och titta på den. Om den ser oskadd ut finns nog två alternativ:

1. verkstaden bytte givaren fast det var något annat fel på bilen.
2. den nya givaren är trasig och bör gå på garantin. (varit med om detta på en BMW e36 jag hade, bytte givaren sen gick den nya sönder efter ett tag. fick det på garantin)

Christian S
25 juni 2017 · 4 816 Inlägg

keykey skrev:
Det enda samröret vevaxelgivaren möjligen kan ha med växellådan är att den ibland är monterad i växellådans sprängkåpa då den ibland läser av en tandad krans på svänghjulet som roterar inuti växellådans sprängkåpa.

den sitter fast på motorn vid växellådan och det är ett uttag i lådan för givaren och den läser av mot svänghjulet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
keykey
25 juni 2017 · 163 Inlägg

Christian S skrev:

keykey skrev:
Det enda samröret vevaxelgivaren möjligen kan ha med växellådan är att den ibland är monterad i växellådans sprängkåpa då den ibland läser av en tandad krans på svänghjulet som roterar inuti växellådans sprängkåpa.

den sitter fast på motorn vid växellådan och det är ett uttag i lådan för givaren och den läser av mot svänghjulet.

Ungefär exakt det jag skrev, eller? big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang