Hur mycket kraft är 50kN? Knäckmuttrar

Genna
18 juni 2017 · 260 Inlägg

Jag ska montera en stävögla som ska fästas med knäckmutttrar.

Dessa ska dras av med "50kN". Dvs, man ska dra av metallen tills muttern lossnar från kronan.

Står att man ska använda en vanlig skiftnyckel. Klarar man det? Låter ganska mycket, tycker jag...

En sån här alltså: https://www.esska.se/esska_shared/Extra … 100/03.jpg Den övre delen ska skiljas från den nedre.

Senast redigerat av Genna (18 juni 2017)

simlar
18 juni 2017 · 5 525 Inlägg

Ja 50kN är 50000N

Det du är ute efter är knäckmomentet.

Denna lista har lapplandimporten på deras knäckkmuttar:
http://lapplandimporten.se/images/zoom/b91495-1-1-1.jpg
http://lapplandimporten.se/bygg-tradgar … fritt-m12/

ESSKA M10 antar jag det är du har köpt då du länkat produktbilden därifrån.
Den har då ett knäckmoment på 32-38Nm enligt produktbeskrivningen.
https://www.esska.se/esska_se_s/Knaeckm … 11940.html

Senast redigerat av simlar (18 juni 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 juni 2017 · 13 742 Inlägg

du lär ju märka när dom går av=rätt moment..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
18 juni 2017 ·

Ja det går med en vanlig skiftnyckel som har tillräcklig greppvidd om nyckeln är rätt inställd och inte tillåts glappa som en muttersvarv.
Köpt båt?
Friggebod?
Häst?
Sätta lås och kätting eller hasp på bilen tror jag inte.

Power-krille
18 juni 2017 · 672 Inlägg

simlar skrev:
Ja 50kN är 50000N

Det du är ute efter är knäckmomentet.

Denna lista har lapplandimporten på deras knäckkmuttar:
http://lapplandimporten.se/images/zoom/b91495-1-1-1.jpg
http://lapplandimporten.se/bygg-tradgar … fritt-m12/

ESSKA M10 antar jag det är du har köpt då du länkat produktbilden därifrån.
Den har då ett knäckmoment på 32-38Nm enligt produktbeskrivningen.
https://www.esska.se/esska_se_s/Knaeckm … 11940.html

Snudd på att du måste ta bort K: et mellan 50 å N..

"Väx inte upp! det är en fälla"
Genna
19 juni 2017 · 260 Inlägg

simlar skrev:
ESSKA M10 antar jag det är du har köpt då du länkat produktbilden därifrån.
Den har då ett knäckmoment på 32-38Nm enligt produktbeskrivningen.
https://www.esska.se/esska_se_s/Knaeckm … 11940.html

Nja, det är inte den muttern, länkade till första bästa bild bara som illustration på knäckmutter. Det står 50kN på förpackningen.

Genna
19 juni 2017 · 260 Inlägg

Evildan skrev:
Ja det går med en vanlig skiftnyckel som har tillräcklig greppvidd om nyckeln är rätt inställd och inte tillåts glappa som en muttersvarv.
Köpt båt?
Friggebod?
Häst?
Sätta lås och kätting eller hasp på bilen tror jag inte.

Hehe, det är en kajak, faktiskt. Borde finnas färdiga låsmöjligheter när man köper dem. Det kommer bli lite knepigt att montera en stävögla på den. Plasten är inte mer än en mm tjock och därför oroar det mig att behöva dra åt muttrarna alltför hårt = risk att skrovet spricker sönder (även om jag satt en extra planka emellan).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2017 · 17 478 Inlägg

Påminner mig om när jag satte en rejäl bygel monterad i fören på båten. Ett klass 3-lås med tillhörande kätting och var nöjd. En fin sommardag glömde jag dock den lilla detaljen att låsa upp innan man backade ut... Pinalerna höll som de var tänkt men slet loss allt ur fören istället och fick ett fint decimeterstort hål rakt in...

Nåväl. 50n ska det väl vara som påpekats innan

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2017 · 13 742 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Påminner mig om när jag satte en rejäl bygel monterad i fören på båten. Ett klass 3-lås med tillhörande kätting och var nöjd. En fin sommardag glömde jag dock den lilla detaljen att låsa upp innan man backade ut... Pinalerna höll som de var tänkt men slet loss allt ur fören istället och fick ett fint decimeterstort hål rakt in...

Nåväl. 50n ska det väl vara som påpekats innan

på tal om det där med låsta båtar.. tänkte på det när jag såg grannen låst fast sin båt i en stolpe...   för hade någon kopplat på kärran och åkt hade nog det blivit ett hål i skrovet och båten borta...  för båten skiter dom totalt i en typ ny utombordare värd säkert 70-90k satt på båten.. kändes väldigt risky tänkt.. inget kullås eller något..

känns som dom där låsen bara sitter för syns skull..     

den som snor tar med sig vinkelslipen och kapar skiten..

lås och sånt är för ärliga personer.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juni 2017 · 17 478 Inlägg

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Påminner mig om när jag satte en rejäl bygel monterad i fören på båten. Ett klass 3-lås med tillhörande kätting och var nöjd. En fin sommardag glömde jag dock den lilla detaljen att låsa upp innan man backade ut... Pinalerna höll som de var tänkt men slet loss allt ur fören istället och fick ett fint decimeterstort hål rakt in...

Nåväl. 50n ska det väl vara som påpekats innan

på tal om det där med låsta båtar.. tänkte på det när jag såg grannen låst fast sin båt i en stolpe...   för hade någon kopplat på kärran och åkt hade nog det blivit ett hål i skrovet och båten borta...  för båten skiter dom totalt i en typ ny utombordare värd säkert 70-90k satt på båten.. kändes väldigt risky tänkt.. inget kullås eller något..

känns som dom där låsen bara sitter för syns skull..     

den som snor tar med sig vinkelslipen och kapar skiten..

lås och sånt är för ärliga personer.

Visst är det så. Vill någon ha kajaken så är det bara att flexa och konka iväg med den. Har man dessutom köpt "mindre bra lås" eller för den skull kätting så är det som att skära i smör.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Genna
25 juni 2017 · 260 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Påminner mig om när jag satte en rejäl bygel monterad i fören på båten. Ett klass 3-lås med tillhörande kätting och var nöjd. En fin sommardag glömde jag dock den lilla detaljen att låsa upp innan man backade ut... Pinalerna höll som de var tänkt men slet loss allt ur fören istället och fick ett fint decimeterstort hål rakt in...

Nåväl. 50n ska det väl vara som påpekats innan

big_smile F'låt, men fick en så dråplig bild i huvvet av det hela...

Genna
25 juni 2017 · 260 Inlägg

Ett annat problem är ju vandalisering också... Man kan ha hur bra lås som helst, men går nån lös med en yxa på kajaken blir det inte mycket kvar av den.

Men nu sitter i alla fall stävöglan på plats. smile Blir kätting och lås sen då, så försäkringsbolaget blir nöjda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang