Sonda 3.7F piper

sidiz
31 mars 2013 · 5 Inlägg

Hej,

Jag och polarn har satt in ett nytt ljudsystem i hans v70.
Vi har kopplat in 2st sonda kondingar seriellt.

Batteri + -> Sonda -> Sonda -> slutsteg
Jordning chassi -> Sonda -> Sonda -> slutsteg.
Allt funkar som det ska när man spelar men när man stänger av bilen så fortsätter dioder + displayer att lysa, men efter ett tag så slocknar iaf displayen, men då börjar kondingarna att ge ifrån sig ett långt varaktigt pip som i denna video jag hittade.
http://www.youtube.com/watch?v=h8mHb3pkpbg

Både jag och polaren har ingen aning vad som kan vara fel. Har provat att googla efter felet i 2 timmar så nu vänder jag mig till någon här på forumet efter hjälp!

Expoze
31 mars 2013 · 2 024 Inlägg

Du menar väl att ni har kopplat dom parallellt?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
sidiz
1 april 2013 · 5 Inlägg

Expoze skrev:
Du menar väl att ni har kopplat dom parallellt?

nu kanske jag glömt av skillnaden mellan parallell och seriell men så här har vi iaf kopplat
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191698/191698-a1ff7ec0f140dfa3cf80a68eb50fbb87.jpg

bengi
11 maj 2013 · 404 Inlägg

har samma problem...

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
AndrAAx
11 maj 2013 · 742 Inlägg

Gör bägge kondingarna samma sak?
Vad händer om du bara har en inkopplad?

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Iceman3006
11 maj 2013 · 197 Inlägg

hej hade samma problem och de beror på att spänningen sjunker under ner under ca 12v och är mest för att varna att spänningen är låg och inget annat...OBS man kan pilla bort "summern" om man stör sig på pip ljudet, för man märker ju när de börjar dala i spänning eller hur.  Sen så finns de en ställ skruv som man kan ställa in så man får exakt rätt volt värde på led displayen som på batteriet, sitter till vänster om displayen om ja inte minns helt fel. OBS har du laddat den som man skall först http://www.fetbas.com/information/konding.htm

Seat Leon 1P/Mk2 "Black Angel" (2009)
bengi
13 maj 2013 · 404 Inlägg

Jag fick minsann inte med nåt motstånd i min låda.

När jag kopplat in allt så är det samma volt på batteriet som på kondensatorn.
Efter att ha spelat i ca 20 sekunder har strömmen fallit på kondensatorn men ej på batteriet och då börjar den pipa.

Sen piper å piper å piper till man kopplar ur + polen.

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
Iceman3006
13 maj 2013 · 197 Inlägg

du kan koppla in de som man skall, men koppla bort säkringen vid batteriet först sen kan man använda en 5w lampa och när lampan slockat så funkar de som det skall. motstånd är mest för att man skall ladda upp kondingen sakta och inte skapa gnistbildning vid in koppling

Seat Leon 1P/Mk2 "Black Angel" (2009)
Hedde Superhedde
13 maj 2013 · 255 Inlägg

Hej!

Motståndet behövs egentligen endast om laddelektroniken kopplats bort. Den svarta summern som sitter till höger om minuspolen kan enkelt avlägsnas så slipper man "pipet". Om man vill kan man även kalibrera Volmätaren genom att vrida på den blå/vita potentionmetern som sitter till vänster om pluspolen med hjälp av en liten mejsel och sedan jämföra med en multimeter.

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
VipMartie
25 juni 2017 · 537 Inlägg

Tar upp en gammal tråd...
Jag har nämligen samma problem med denna irriterande kondingen. Min konding börjar pipa vid 12,3V har jag märkt. Jag kan stå ett par timmar (lätt 5 timmar) utan att den piper. Lämnar jag bilen över natten och ska kliva i in i kärran så hörs pipet redan när jag öppnar dörren. Bilen startar utan problem, men man märker att det är aningen "försvagat" ljud när startmotorn går på. Jag har lämnat bilen orörd med larmet på över hela förra vintern (minst 3 månader) och bilen startade helt utan gnäll i april. Märker att min voltmätare verkar vara konstant på hela tiden och slocknar först när pipet uppstår. Jag har jämfört med multimeter och voltmätaren visar spot-on lika med och utan generatorn (alltså motorn igång).

Misstänker därför att den drar ur batteriet under tiden bilen är avstängd. Har i och för sig bara haft den inkopplad i 2 dygn, kanske för tidigt att döma?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang