Drar åt vänster och skakar i ratten, peugot 806

Peugot806
24 juni 2017 · 4 Inlägg

Hej! Vi har kört till italien med vår peugot 806. Vi har nu problem med att ratten, och även hela bilen, skakar från låga hastigheter. På motorväg märks problemet mindre, men kvarstår. Bilen drar också kraftigt åt vänster. Båda dessa problem har sucsessivt blivit sämre under lång tid. Nu är det såpass utpräglat att vi nörjar oroa oss.

Har ni förslag på vad som skulle kunna vara fel och hur vi ska felsöka?

Tack på förhand!

caromania Forummoderator
24 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Låter som ett stag eller annan detalj i hjulupphängningen fått sig en törn. Du bör låta någon mekaniker kolla på det pronto signore.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
24 juni 2017 · 5 809 Inlägg

Om det inte helt enkelt är punktering på vänster framhjul...

jaka54
24 juni 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är inte punka eller lågt lufttryck?
Kolla att hjulmuttrarna verkligen är åtdragna.
Hur känns bromsarna när du bromsar hårt? Drar de snett? I så fall kan det bero på slitna klossar eller skeva bromsskivor!

mb_pucken
24 juni 2017 · 5 083 Inlägg

Dåligt med luft eller kordsläpp eller hur de stavas :-p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Peugot806
26 juni 2017 · 4 Inlägg

Tack för svar! Vi har kontrollerat lufttrycket och jämnat ut trycket i däcken. Det blev lite bättre med tendensen att dra åt vänster, men det är inte helt borta. Skakningana är opåverkade. Bromsning förvärrar inte problemen.

Bilen har faltiskt krockats lite i fronten för ett par månader sedan. Var hos mekaniker då. Vad innebär det om upphägningen skadats? Vi är på en hård budget och vill helst undvika melaniker om möjligt.

Vad är kordsläpp?

Funderar på att byta plats på framdäcken och bakdäcken då framdäcken är rätt slitna. Skulle det kunna hjälpa?

beppizh
26 juni 2017 · 328 Inlägg

Upphängningen är ju det som håller uppe hjulen, enkelt förklarat. Kordsläpp innebär att däcket är skadat i innerkant mot fälgen.

Utmarks-Loke
26 juni 2017 · 5 809 Inlägg

Men det är nog mer sannolikt att slitytan på däcket börjat släppa än cordsläpp då. Jag hade det i vintras, på mina 20 år gamla vinterdäck. Det blev en bubbla som växte mer och mer, sista turen hem från norge kände man hur hela bilen guppade när man körde sakta. I högre fart kändes det mindre. Men det syns tydligt om man hissar upp bilen och snurrar på hjulet.

jaka54
26 juni 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
20 år gamla vinterdäck....?

Utmarks-Loke
27 juni 2017 · 5 809 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
20 år gamla vinterdäck....?

Ja. Dags att byta då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang